Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/9678
Title: Desafios e perspectivas da avaliação acadêmica
Other Titles: Challenges and perspectives of academic evaluation
Authors: Bastos, Francisco Inácio Pinkusfeld Monteiro
Affilliation: Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract: A avaliação acadêmica constitui um componente essencial da ciência moderna, na medida em que esta evoluiu do mecenato individualizado para seu papel contemporâneo de pilar das sociedades contemporâneas e democráticas. O Brasil tem experimentado em anos recentes um crescimento consistente de sua produção científi ca, hoje plenamente compatível com seu status de país de renda média-alta, em vias de se tornar um país desenvolvido e igualitário nos anos por vir. Crescer é lidar com desafios e dilemas, e a avaliação acadêmica não está isenta deles. Em um país de dimensões continentais, profundamente heterogêneo, que conta com sistemas nacionais de avaliação e plataformas eletrônicas de disseminação da informação em diferentes campos do conhecimento, esses desafi os se referem à necessidade de estar atento ao detalhe sem perder de vista a abrangência e lidar com a diversidade regional e social, sem abrir mão da excelência acadêmica como marco fundamental.
Abstract: Academic evaluation has been an essential component of modern science since its inception, as science has moved away from personalized patronage toward its contemporary role as an essential enterprise of contemporary, democratic societies. In recent years, Brazil has experienced sustained growth in its scientifi c output, which is nowadays fully compatible with its status as a high middle-income country striving to become a fully developed, more equitable country in the years to come. Growth usually takes place amidst challenges and dilemmas and, in Brazil as elsewhere, academic evaluation is not exempt from such diffi culties. In a large, profoundly heterogeneous country with a national evaluation system and nationwide on-line platforms disseminating information on the most disparate fi elds of knowledge, the main challenges refer to how to pay attention to detail without losing sight of comprehensiveness and how to handle social and regional diversity while preserving academic excellence as the fundamental benchmark.
Keywords: Researcher Performance Evaluation Systems
Scientifi c Publication Indicators
Periodicals as Topic
Science, Technology and Innovation Indicators
DeCS: Sistemas de Créditos e Avaliação de Pesquisadores
Indicadores de Produção Científica
Publicações Periódicas como Assunto
Indicadores de Ciência, Tecnologia e Inovação
Issue Date: 2013
Publisher: Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo
Citation: BASTOS, Francisco Inácio P. M. Desafios e perspectivas da avaliação acadêmica. Rev. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.47, n.4, p.829-833, 2013.
DOI: 10.1590/S0034-8910.2013047004988
ISSN: 0034-8910
Copyright: open access
Appears in Collections:ICICT - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Challenges and perspectives of.pdf46.38 kBAdobe PDFView/Open



FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.