Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/9980
Type
ArticleCopyright
Restricted access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12973]
Metadata
Show full item record
LEARNING WITH THEIR PEERS: USING A VIRTUAL LEARNING COMMUNITY TO IMPROVE AN IN-SERVICE BIOLOGY TEACHER EDUCATION PROGRAM IN BRAZIL
Lifelong learning
Learning communities
In-service teacher education
Zone of proximal teacher development
Internet
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação CECIERJ. Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação CECIERJ. Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância. Rio de Janeiro, RJ, Brasi
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação CECIERJ. Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância. Rio de Janeiro, RJ, Brasi
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract
This study investigated the use of a virtual learning community (VLC-Bio) combined to an online
teachers' professional development program. VLC-Bio enabled the sharing of biological knowledge,
teaching methods and didactic resources. Although they presented a limited initial profile of internet use
directed to socialization, the results indicated that participation in the VLC-Bio focused internet use for
teaching and learning purposes. The VLC-Bio offered opportunities to develop the ability to learn from
their peers about how to deal with matters of difficult approach in everyday school life, as well as of
sharing resources for Biology education that are frequently lacking.
Keywords
Improving classroom teachingLifelong learning
Learning communities
In-service teacher education
Zone of proximal teacher development
Internet
Share