Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/12983
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A SAÚDE DO IDOSO NO ENSINO SUPERIOR DE UNIVERSIDADES PÚBLICAS DO RIO DE JANEIRO: O CASO DOS CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICA, ENFERMAGEM E NUTRIÇÃO
Carvalho, Claudia Reinoso Araujo de | Date Issued:
2015
Alternative title
The health of the elderly in higher education in public universities of Rio de Janeiro: the case of physical education courses, Nursing and NutritionAdvisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Os idosos representam, hoje, um contingente de importância no conjunto da
população brasileira e a ausência de uma formação adequada compromete a conduta
resolutiva dos profissionais de saúde no cuidado ao idoso. A Política Nacional de Saúde
da Pessoa Idosa prevê a necessidade de adequar currículos e inserir, nos diversos níveis
de ensino formal, conteúdos voltados para o processo de envelhecimento. É necessário
que o tema do envelhecimento seja incluído nos currículos das diversas graduações da
área da saúde e que o conteúdo abordado na formação dos profissionais enfoque mais
do que as doenças comuns ao envelhecimento e contemple, entre outros, os aspectos
sociais e as políticas públicas direcionadas aos idosos.
Considerando que as instituições de ensino superior têm a responsabilidade de
formar profissionais qualificados para atender às necessidades de saúde da sociedade,
esta pesquisa teve por objetivo analisar a inserção da temática “Saúde do Idoso” em
cursos de graduação da área de saúde, a partir da posição ocupada pelos docentes no
campo universitário. Buscou-se identificar conteúdos e práticas voltados para a saúde do
idoso em cursos de graduação; analisar a posição dos docentes envolvidos com a saúde
do idoso em tais cursos; e conhecer as concepções desses docentes acerca da formação
voltada para a temática e a importância dada à mesma na formação em saúde.
O principal referencial teórico-metodológico deste estudo foi o sociólogo francês
Pierre Bourdieu, cuja sociologia forma um conjunto de noções e conceitos que,
articulados, são empregados em diversos campos do conhecimento. Este estudo
considerou a posição dos agentes envolvidos com a saúde do idoso no campo
universitário que pôde ser entendida em razão de suas estratégias de adesão ou
enfrentamento adotadas em relação à ordem social estabelecida no interior do campo.
O estudo, de abordagem qualitativa, incluiu entrevistas semiestruturadas com
docentes de universidades públicas do Rio de Janeiro, de cursos de graduação da área
de saúde, cujas diretrizes curriculares se referem diretamente ao envelhecimento ou ao
idoso. Foram estudados os cursos de Educação Física, Enfermagem e Nutrição. Os
docentes desenvolviam atividades relacionadas à temática “Saúde do Idoso”, seja
através de disciplinas obrigatórias ou eletivas, preceptoria de estágio e orientação de
alunos em projetos sob sua coordenação.
O tema é secundário na carreira dos docentes que atuam na área, cuja maioria é
recém-doutor e poucos são os credenciados em programas de pós-graduação stricto sensu. Observou-se a busca de aproximação com as esferas de poder e o investimento
no acúmulo de capital simbólico de notoriedade por parte desses agentes, especialmente
no curso de enfermagem. Assim, concluiu-se que a posição dos docentes da área, no
campo universitário, é um dos fatores determinantes para a pouca expressão da temática
nos currículos e que esta é pouco abordada na formação universitária nos cursos
estudados. Os docentes envolvidos com a temática mantêm pesquisas e atividades
isoladas e pouco articuladas, havendo a necessidade de se estabelecerem parcerias e
redes de cooperação mais consistentes para o maior desenvolvimento e visibilidade da
área de atuação.
Abstract
Elderly are now an important number of habitants in the overall population. The
National Health Policy for Elderly People provides the need to adapt the curriculum,
and insert, in various levels of formal education, contents focused on aging process. The
lack of a proper training compromises the solving conduct of health professionals in
elderly care. Therefore, it is necessary that the aging theme be included in the
curriculum of several undergraduate courses in health so that the analyzed content in the
training of professionals focuses not only on common diseases of aging but also
contemplates, among others, the social aspects and public policies directed to elderly
people.
Given that higher education institutions have the responsibility to train skilled
professionals to meet health needs of society, this study aimed to analyze the theme of
inclusion "Elderly Health" in undergraduate courses in heath from the position occupied
by teachers at the university field. The purpose was to identify contents and practices
that focused on elderly health in undergraduate courses; to analyze the position of the
teachers involved with elderly health in these courses and to know the conceptions of
these teachers about the oriented training directed toward this theme and the importance
given to it in health education.
The theoretical and methodological framework of this study was the French
sociologist Pierre Bourdieu. Bourdieu's sociology forms a set of notions and concepts
which, usually articulated, are employed in various fields of knowledge. This study
considered the position of involved agents with elderly health at the university field
could be understood because of their membership or coping strategies adopted in
relation to the social order established within the field.
The qualitative approach study included semi-structured interviews with public
university teachers in Rio de Janeiro for all undergraduate courses in the health field
whose curriculum guidelines referred directly to the aging or to elderly, with the
exception of medicine. Physical Education, Nursing and Nutrition courses were studied.
Teachers developed activities related to the "Elderly Health" theme, either through
mandatory or elective subjects, preceptorship of internship and mentoring students in
projects under their direction.
The theme is secondary in the career of teachers that work in the field, which are
mostly newly doctors and few are accredited in post-graduate studies programs. It was concluded that the position of the field teachers at the university campus is one of the
determining factors for the low expression of the theme in the curriculum. The purpose
was to observe the search of rapprochement with power and investment spheres in the
accumulation of notoriety symbolic capital by these agents. The theme is rarely
addressed in university education in the studied courses. The teachers involved with the
theme keep isolated and poorly articulated researches and activities and with the need to
establish partnerships and cooperation networks more consistent for the development
and visibility of the operating area.
Share