Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/13531
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12973]
Metadata
Show full item record
IDENTIFICAÇÃO E ANÁLISE DE PUBLICAÇÕES SOBRE JOGOS COMO MODALIDADE DIDÁTICA NA EDUCAÇÃO E NA SAÚDE
Alternative title
Identification and analysis of publications on games as teaching tools in Education and HealthAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O estudo versa sobre a identificação e a análise de publicações sobre jogos como
modalidade didática na educação e na saúde. As publicações consultadas
encontravam-se na Biblioteca Virtual de Saúde (BVS) e abrangiam o período de
janeiro de 1990 a dezembro de 2012. Os pontos identificados e analisados foram: a
quantidade de artigos publicados sobre a temática; as áreas de conhecimento que
exploraram esse recurso; o tipo de jogo mais utilizado; o seu público e os locais de
utilização; bem como o seu sistema de produção e avaliação. Foram identificados na
BVS 173 títulos, sendo descartados 114 por não se enquadrarem nos critérios
estabelecidos. Restaram 59 para análise. Como resultado verificou-se que os jogos
são aplicáveis em todas as faixas etárias, tanto no ensino formal como no não
formal. As temáticas dos jogos produzidos estavam de acordo com a necessidade dos
produtores, e os processos avaliativos, quando ocorriam, apenas verificavam o
entendimento das informações transmitidas.
Abstract
This study focuses on the identification and analysis of publications on games as
teaching tools in education and health. The publications consulted belonged to the
Virtual Health Library (VHL) and encompassed the period from January 1990 to
December 2012. The points that were identified and analyzed were: the number of
articles that were published on the theme; the fields of knowledge that made use of
this resource; the type of game most commonly used; their target public and the
places of usage; as well as their system of production and evaluation. In the BVS
there were 173 titles, but 114 were discarded as they did not meet the criteria, so 59
remained for analysis. The results showed that the games were applicable to all age
groups, in formal as well as in non-formal teaching. The themes of the games were
chosen in accordance with the needs of those who produced them, and the
evaluating processes, when carried out, were related to the understanding of the
information conveyed.
Share