Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/15330
Title: Ciências possíveis em Machado de Assis: teatro e ciência na educação científica
Other Titles: Possible sciences in Machado de Assis: theatre and science in scientific education
Authors: Gardair, Thelma Lopes Carlos
Schall, Virgínia Torres
Affilliation: Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
Abstract: Este estudo busca compreender como a relação entre teatro e ciência pode ser profícua na educação em ciências, a partir de atividade desenvolvida no "Ciência em Cena", área do Museu da Vida, Fundação Oswaldo Cruz/RJ. A atividade consiste na apresentação da peça "Lição de Botânica", de Machado de Assis, seguida de debate e exibição de cd-rom. Neste artigo foi analisado o primeiro semestre da temporada de 2007, que reuniu 1.827 pessoas. As 171 perguntas elaboradas durante os debates realizados após trinta espetáculos, foram registradas por escrito e interpretadas com base em critérios metodológicos da "análise de conteúdo". O exame dos dados permite discutir a interface entre processos de criação artística e educação científica. Tal discussão está ancorada na perspectiva problematizadora da educação segundo Freire e no entendimento, tal qual Maturana, da educação como um espaço dialógico de convivência, um lugar de perene criação/recriação da vida.
Abstract: This paper investigates how the relationship between art and science can be productive in science education, from an activity developed in "Science on Scene", a visitor area of the Museum of Life, Oswaldo Cruz Foundation, Rio de Janeiro, Brazil. The activity consists of the presentation of the play "Lessons of Botany", by Machado de Assis, followed by debate and the playing of a CD-rom. In this paper the first semester of the 2007 season was analyzed, including 1.827 spectators. The 171 questions elaborated during the debates carried through after thirty performances, had been registered in writing and interpreted on the basis of "Content Analysis". Examination of the data stimulates the discussion about the interface between the processes of artistic creation and scientific education. This discussion is based within a Freire critical perspective of education, and is seen as a dialogic space, a place of permanent creation/recreation of life.
Keywords: Machado de Assis
Science education
Theatre
Popularization of science
keywords: Machado de Assis
Educação científica
Teatro
Popularização da ciência
Issue Date: 2009
Citation: GARDAIR, T. L. C.; SCHALL, V. T. Ciências possíveis em Machado de Assis: teatro e ciência na educação científica. Ciência e Educação, Bauru, v. 15, n. 3, p. 695-712. 2009.
DOI: 10.1590/S1516-73132009000300015
ISSN: 1516-7313
Copyright: open access
Appears in Collections:MG - IRR - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THELMA_GARDAIR_etal_IOC_2009.pdf478.72 kBAdobe PDFView/Open



FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.