Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/16299
Type
Papers presented at eventsCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
EDUCAÇÃO AMBIENTAL: CONCEITOS E AÇÕES DE IDOSOS DO GRUPO RENASCER EM SÃO JOSÉ DE ALMEIDA, JABOTICATUBAS, MG
Alternative title
Environmental education: concepts and actions of the elderly of the “grupe renacer” in São José de Almeida, Jaboticatubas, MGAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
A educação ambiental (EA) pode agregar conhecimentos a todas as faixas etárias, fortalecendo uma consciência ambiental em dimensão coletiva. Foi objetivo desta pesquisa investigar conhecimentos e ações da EA de idosos no grupo da terceira idade do Distrito de São José de Almeida, área rural de Jaboticatubas, MG. Em uma abordagem quanti-qualitativa, foram realizadas entrevistas semi-estruturadas, questionário sócio-econômico e oficinas sócio-educativas. A análise de conteúdo apontou para uma construção de conceitos sobre meio ambiente ancorados em aspectos relevantes da história pessoal dos idosos. As representações sobre o contexto ambiental estão embasadas em conhecimentos empíricos e experiências locais. Para este grupo, a preservação do ambiente está associada a valores e princípios de conservação da terra para a subsistência. O conhecimento sobre o que pensam e como agem os idosos, em relação às questões ambientais, permitirá elaborar materiais educativos que possam gerar debates e multiplicar a atenção para o aspecto aqui estudado.
Abstract
Environmental education is able to gather knowledge to all age groups, strengthening environmental consciousness in a collective dimension. The objective of the research was to investigate knowledge and actions in environmental education taken among a group of elderly in the district of São José de Almeida, rural area of Jaboticatubas, MG. A quanti-qualitative approach was used to carry out semi-structured interviews, socio-educational workshops and to apply a socio-economical questionnaire. An analysis of content indicated a construction of concepts about the environment based on relevant aspects of the personal history of the elderly. The representations about the environmental context are founded on empiric knowledge and local experiences. Among this group, the preservation of the environment is associated with values and principles for the conservation of land for subsistence. The knowledge about what the elderly think and how they act in relation to environmental issues allows the development of educational materials, which may generate discussions and multiply attention to the topics studied in this research.
Share