Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17341
Title: O uso de animais pelo ensino e pela pesquisa: prós e contras
Other Titles: Animal use for teaching and research purposes: pros and cons
Authors: Danielski, Julio Cezar Reis
Barros, Daniela Martí
Carvalho, Fernanda Antoniolo Hammes de
Affilliation: Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.
Abstract: Em busca de conhecimento, atividades de ensino e pesquisa são, historicamente, realizadas com o uso de animais. Este artigo fundamenta-se na existência de um novo paradigma em relação à utilização de animais em estudos acadêmicos. Objetivou–se questionar como a ciência aplicada a animais de laboratório, prática presente no cotidiano de alunos dos cursos de Medicina e Ciências Biológicas da Universidade Federal do Rio Grande - FURG, contribui para a formação acadêmica e profissional. Os conflitos gerados por este tema evidenciam-se nos questionamentos deste artigo, revelando a necessidade de reflexões éticas quanto à utilização de animais pelo ensino e pela pesquisa. Constatou-se a necessidade de emersão da Ciência em Animais de Laboratório como fornecedora de conhecimentos específicos sobre o uso de animais para fins didático-científicos.
Abstract: Teaching and research activities are historically performed with the use of animals in search of knowledge and benefits to both of them. This article is based on the existence of a new paradigm for animal use in academic studies, and aims to discuss how science applied to laboratory animals, a common practice by students of Medicine and Biological Sciences at the Federal University of Rio Grande (FURG), contributes to academic and professional training. The conflicts generated by this issue have become clear in the points raised in this article, revealing the need for reflection on ethical animal use in teaching and research activities. One of the major conclusions is that Laboratory Animal Science needs to emerge as a provider of expertise on the use of animals for didactic-scientific purposes.
Keywords: Ethics
Teaching
Research
Science
Animals
keywords: Ética
Ensino
Pesquisa
Ciência
Animais
Issue Date: 2011
Publisher: Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde.
Citation: DANIELSKI, Julio Cezar Reis; BARROS, Daniela Martí; CARVALHO, Fernanda Antoniolo Hammes de. O uso de animais pelo ensino e pela pesquisa: prós e contras. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 72-84, mar. 2011.
DOI: 10.3395/reciis.v5i1.397pt
ISSN: 1981-6278
Copyright: open access
Appears in Collections:ICICT - RECIIS - Volume 5 - Número 1
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdfVersão Português164.25 kBAdobe PDFView/Open
ve_Julio_Cezar_Reis_Danielski_2011_en.pdfVersão Inglês214.12 kBAdobe PDFView/Open



FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.