Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/18935
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
ENTRE O SER E O FAZER - FORMAÇÃO TÉCNICA EM VIGILÂNCIA EM SAÚDE NO ESTADO DO CEARÁ: UM OLHAR NA PERSPECTIVA DA GESTÃO E DO ESTUDANTE-PROFISSIONAL
Educação Profissional em Saúde
Formação Técnica
Análise do Discurso do Sujeito Coletivo
Professional Education Cheers
Technical Graduation
Speech Analysis Collective Subject
Moreira, Francisco Jadson Franco | Date Issued:
2016
Coordinator(s)
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esta dissertação teve como objeto de estudo a formação técnica em vigilância em saúde no estado do Ceará. Seu principal objetivo foi avaliar o processo de formação profissional do técnico em vigilância em saúde sob o olhar do estudante-profissional e da gestão dos serviços de saúde. Visou também analisar o plano de curso e as metodologias de ensino-aprendizagem utilizadas no processo formativo identificando mudanças nas práticas de vigilância decorrentes da formação erigindo questões sobre o reconhecimento da profissão. A pesquisa foi desenvolvida por meio de estudo de caso (EC), descritivo de abordagem qualitativa. O EC atende a quatro características centrais: particularidade, descrição, descoberta (heurística) e a indução. Foram realizados entrevistas semiestruturadas com 09 egressos e 01 gestor. Para análise dos dados utilizou-se a metodologia de análise do discurso do sujeito coletivo (DSC) por meio do programa qualiquantisof versão 1.3c com a construção de ideias chaves e ancoragem, elaboração de descritores e categorias. Realizou-se também a análise do conjunto total de respostas. Conclui-se que esta pesquisa contribuiu para o aprimoramento do programa de formação técnica em vigilância em saúde ofertado pela ESP/CE, através da Diretoria de Educação Profissional em Saúde, levantando importantes reflexões acerca da política, gestão e avaliação da vigilância em saúde e da identidade profissional.
Abstract
This work has as an object of study a technical training in health surveillance in the state of Ceara. Its main objective was to evaluate the process of professional education of the technical in health surveillance under the gaze of the professional student and the management of health services. It also aimed to review the course plan and the teaching-learning methodologies used in the training process by identifying changes in surveillance practices from training, eliciting questions about the recognition of the profession. The research was developed through case study, descriptive qualitative approach. The case study met the four main features: particularity, description, discovery (heuristics) and induction. Semi-structured interviews were conducted with 09 graduates and 01 manager. Data analysis used the discourse analysis methodology of Collective Subject through qualiquantisoft program version 1.3c with building keys and anchoring ideas and development of descriptors and categories. Analysis of the entire set of responses was performed. It was concluded that this study contributed to the improvement of the technical training program in health surveillance offered by School of Public Health of Ceará, through the Directorate of Professional Education in Health, raising important reflections on policy, management and evaluation of health surveillance and professional identity.
Keywords in Portuguese
Vigilância em SaúdeEducação Profissional em Saúde
Formação Técnica
Análise do Discurso do Sujeito Coletivo
Keywords
Health SurveillanceProfessional Education Cheers
Technical Graduation
Speech Analysis Collective Subject
Share