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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/20033
Type
DissertationCopyright
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Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
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INTELECTUAIS CATÓLICOS, SAÚDE E EDUCAÇÃO EM MINAS GERAIS (1925-1930)
Vareto, Polyana Aparecida Valente | Date Issued:
2010
Alternative title
Catholic intellectuals, health and education in Minas Gerais (1925-1930)Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências e da Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem por objetivo analisar a atuação dos intelectuais católicos no processo de modernização de Minas Gerais, durante a República Velha. Particularmente, analisamos a atuação desse grupo nas reformas do ensino: Mello Vianna (1925) e Francisco Campos (1927), ambas ocorridas em governos cuja base era composta por militantes católicos. Nesse contexto, a educação e a saúde eram encaradas como elementos fundamentais para a transformação social do país e, não por acaso,vários grupos e movimentos disputavam seu controle. Dada a predominância católica da população e a representatividade dos intelectuais católicos na política, estes se tornaram porta-vozes da modernização do ensino no território mineiro. Dessa maneira, buscamos avaliar em que medida as reformas educacionais implementadas pelos católicos associavam o ensino a questões de higiene e saúde.
Abstract
This these’s aims to analyze the role of Catholic intellectuals in the process of modernization of Minas Gerais, during the Old Republic. We analyze the performance of this group in educational reforms particularly: Mello Vianna (1925) and Francisco Campos (1927), both of them happening in governments whose base was composed of Catholic campaigners. In this context, education and health were seen as crucial to social transformation of the country and, not surprisingly, various groups and movements disputing their control. Because of Catholic population predominance and Catholic intellectuals’ representativeness in politics, they became spokesmen for the modernization of education in the state of Minas Gerais. Thus, we look for evaluating the extent of the educational reforms achieved by Catholic who associated teaching to the issues of hygiene and of health.
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