Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/20792
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
01 Erradicação da pobreza04 Educação de qualidade
08 Trabalho decente e crescimento econômico
Collections
Metadata
Show full item record
PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE: UMA ANÁLISE A PARTIR DA ESCOLA PÚBLICA DE SÃO JOÃO DE MERITI
Ramos, Luciana Moreira Francisco | Date Issued:
2017
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
O estudo aborda o processo de precarização do trabalho docente na educação pública da cidade de São João de Meriti, no período de 2009 a 2016, sob o enfoque da aplicação de políticas públicas relacionadas ao contexto do neoliberalismo. O objetivo foi desenvolvido a partir da análise dos documentos produzidos pela Secretaria Municipal de Educação e dos boletins produzidos pelo Sindicato dos Profissionais de Educação, ambos da cidade meritiense, em diálogo com os fundamentos teóricos, por meio da revisão bibliográfica pertinente. Discute sobre o que é ser docente atualmente da escola pública, resultado de sucessivas negligências e desigualdades. Compreende o papel do Estado enquanto instância que formaliza os mecanismos que precarizam o trabalho do professor, através da elaboração e aplicação das políticas públicas em educação. Analisa o conceito de precarização para definir e caracterizar o trabalho docente da escola pública de S. J. Meriti.
Abstract
The study discusses the process of precarious work teaching in public education in the city of São João de Meriti, in the period from 2009 to 2016, under the focus of implementation of public policies related to the context of neoliberalism. The goal was developed from the analysis of the documents produced by the Municipal Department of education and the bulletins produced by the Union of Professionals of education, both from the town meritiense, in dialogue with the theoretical foundations, through the relevant literature review. Discusses what it's like to be a faculty member currently from public school, the result of successive negligence and inequalities. Understand the role of the State as instance that formalises the mechanisms that the work of teacher precarizam, through the elaboration and implementation of public policies in education. Examines the concept of precariousness to define and characterize the work at the public school of S. J. Meriti.
Share