Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/23988
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
- COC - Artigos de Periódicos [1239]
Metadata
Show full item record
OS DILEMAS DE UMA TRADIÇÃO CIENTÍFICA: ENSINO SUPERIOR, CIÊNCIA E SAÚDE PÚBLICA NO INSTITUTO OSWALDO CRUZ, 1908-1953
Sanitaristas/ensino
Formação profissional
Organização institucional
Universidades
Saúde pública
Alternative title
The dilemmas of a scientific tradition: higher education, science, and public health at the Instituto Oswaldo Cruz, 1908-1953Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
Objetiva analisar a tradição de ensino médico-científica, estabelecida no Instituto Oswaldo Cruz a partir de 1908, que instituiu um padrão original na formação de pesquisadores e sanitaristas, combinando ensino e pesquisa. Precursora do modelo
universitário, essa tradição defrontou-se com a questão do papel social que deveria cumprir na nova organização institucional da saúde pública e da educação, implementada durante a era Vargas: deveria o Instituto servir à saúde pública ou adotar um feitio universitário?
Abstract
The article analyzes the tradition in medical and scientific teaching that was established
at the Instituto Oswaldo Cruz starting in 1908, introducing an innovative standard
in training researchers and public health workers that combined teaching and
research activities. Forerunner of the university model, this tradition came up
against the question of what social role the institute should play in the new
institutional organization of public health and education implemented during the
Vargas era: should the Institute serve public health or adopt a university-like format?
DeCS
Pesquisadores/ensinoSanitaristas/ensino
Formação profissional
Organização institucional
Universidades
Saúde pública
Share