Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2436
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
GESTÃO DO CONHECIMENTO NO DATASUS: EXPLORANDO UM MODELO PARA CONSTRUÇÃO DE UM AMBIENTE TECNOLÓGICO DE APOIO
Conhecimento
Tecnologia da Informação
Informação em Saúde
Tecnologia da Informação em Saúde
Knowledge
Information Technology
Health Information
Technology Health Information
Pinto, Marcos Jorge Santos | Date Issued:
2009
Alternative title
Knowledge management in DATASUS: exploring a model for building an environment of technological supportAuthor
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Essa dissertação projeta um ambiente tecnológico para o compartilhamento de
conhecimentos entre profissionais de tecnologia da informação em saúde do quadro
efetivo do DATASUS.
Tomando como ponto de partida a teoria da criação do conhecimento
organizacional apresentada por Ikujiro Nonaka e Hirotaka Takeuchi, examina as
contribuições teóricas – e filosóficas – de autores com trajetória no campo da filosofia,
da gestão empresarial e/ou administração de negócios, e das tecnologias da informação
e comunicação, elucidando as relações que se estabelecem entre organização,
conhecimento e aprendizagem em rede no contexto complexo das atividades de gestão –
pública e privada - na contemporaneidade.
O modelo proposto fundamenta-se em dois pressupostos principais: i) que a
conversão do conhecimento tácito, existente nas organizações, em conhecimento explícito é
uma dimensão da gestão do conhecimento fundamental para a qualidade das inovações; e,
ii) que um ambiente tecnológico de apoio à interação intelectual entre os profissionais de
uma organização potencializa a sua capacidade de inovação e a eficiência organizacional.
Colocando em interação “quem sabe”, com “quem quer saber” ou com “quem quer
saber mais”, o modelo permite a gestão do conhecimento relativo aos diversos assuntos de
domínio do DATASUS, permitindo que os profissionais resolvam em conjunto os
problemas de manutenção e desenvolvimento de sistemas de informação, debatendo e
disponibilizando este conhecimento.
Para a construção do ambiente tecnológico são utilizados conceitos e ferramentas
relativos à introdução da web 2.0 de forma a proporcionar facilidade e agilidade à troca de
conhecimento entre os membros componentes e a apoiar a gestão de conhecimento no
DATASUS.
Abstract
The present work designs a technological environment for knowledge sharing
among professionals in technology of information in health in the effective DATASUS
framework.
Taking as its starting point the theory of organizational knowledge creation by
Ikujiro Nonaka and Hirotaka Takeuchi, examines the theoretical contributions - and
philosophical - from authors well known in the field of philosophy, business management
and/or business administration and information and communication technology. This
dissertation elucidates the relationships established among organization, knowledge and
learning network in the context of a complex management activities - public and private - in
the contemporary world.
The proposed model is based on two key assumptions: i) the conversion of tacit
knowledge, existing in organizations, in explicit knowledge is a dimension of knowledge
management essential to the quality of innovations; and, ii) a technological environment to
support intellectual interaction among professionals in an organization enhances its ability
to innovate and the organizational effectiveness.
Interacting “Who knows” with “Who wants to know” or “who wants to know
more”, the model allows the management of knowledge regarding various matters of
DATASUS domain, allowing professionals to solve together the problems of maintenance
and development of information systems, discussing and providing this knowledge.
For the construction of the technological environment it was use concepts and tools
related to the introduction of the web 2.0 in order to provide easy and speed to the exchange
of knowledge among the constituents members and support the management of knowledge
in DATASUS.
Keywords in Portuguese
Gestão do ConhecimentoConhecimento
Tecnologia da Informação
Informação em Saúde
Tecnologia da Informação em Saúde
Keywords
Knowledge ManagementKnowledge
Information Technology
Health Information
Technology Health Information
Share