Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/24449
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
COMPETÊNCIA MORAL E FORMAÇÃO MÉDICA: PERCEPÇÃO DOS DOCENTES SOBRE A INFLUÊNCIA DO AMBIENTE UNIVERSITÁRIO
Varela, Maria Angélica Bonfim | Date Issued:
2013
Alternative title
Moral competence and medical education: perceptions of teachers on the influence of the college environmentAdvisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo discute a percepção dos docentes de uma escola médica de uma
universidade pública brasileira a respeito da influência do ambiente universitário na
formação ética ou desenvolvimento da competência moral dos estudantes de medicina.
Procurou-se identificar as oportunidades de reflexão sobre questões na universidade que
envolvesse a moralidade, a condução de situações eticamente conflituosas e a
participação dos estudantes na vida política e cultural da universidade, o que, de acordo
com diversos autores, promove o desenvolvimento moral. A pertinência do tema se
deve ao fato de pouco se discutir a formação moral no ensino superior e a existência nas
escolas médicas de uma demanda particular devido ao papel social do médico.
Concluiu-se que existe o entendimento de que a influência do comportamento dos
docentes se constitui no principal eixo da formação moral do estudante. Observaram-se
poucas oportunidades de reflexão sobre questões morais no ambiente universitário, a
inexistência de uma política institucional de condução dos problemas morais
enfrentados no cotidiano universitário dos estudantes de medicina, além da pouca
participação nos órgãos colegiados e na vida política e cultural universitária. Aponta-se
a necessidade de uma política de ensino superior para a formação docente em
desenvolvimento de competência moral e que fomente a participação democrática na
vida universitária.
Abstract
This study discusses how teachers from a public school of medicine understand the
influence of university environment in the development of moral aspects on medical
students. The study has been conducted with the aim of identifying opportunities for a
reflection about moral issues at the university, the conduction of moral conflicting
problems and the students’ participation in the cultural and political life in the
university. In accordance with several authors, such involvement promotes the moral
development. The subject is important because the moral formation is rarely discussed
in higher education and there is a particular demand at the medicine school related to
the doctor’s social role. It has been concluded that most of the teachers consider the
teacher´s behavior influence as the main component in moral formation of medical
students. It also has been found there are few opportunities for reflection about moral
issues in the university environment as well the absence of an institutional policy for
conduction of moral problems on complicated situations during the student’s day-byday activities and the ineffective participation of students in the political and cultural
lives at the university. This study aims to emphasize the importance of an institutional
policy for higher education so as to promote the teaching formation in development of
moral competency and stimulate the democratic participation in the university life.
Share