Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2582
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
O PAPEL DO PRECEPTOR NA FORMAÇÃO DE MÉDICOS RESIDENTES: UM ESTUDO DE RESIDÊNCIAS EM ESPECIALIDADES CLÍNICAS DE UM HOSPITAL DE ENSINO
Papel Profissional
Internato e Residência/história
Preceptoria
Botti, Sérgio Henrique de Oliveira | Date Issued:
2009
Alternative title
Role of preceptor’s view upon medical residents: a study of homes in specialty clinics in a teaching hospitalAdvisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Neste trabalho analisa-se o papel do preceptor na residência médica e sua visão sobre o
processo de ensino-aprendizagem. Apresenta-se uma revisão bibliográfica sobre a
evolução histórica da residência, o conceito de preceptor, as questões pedagógicas e os
fundamentos da formação moral relacionados. Analisam-se as percepções dos
preceptores dos programas de residência em especialidades clínicas de um hospital de
ensino. Através de uma pesquisa descritiva, utiliza-se a técnica de entrevista não
diretiva, com o intuito de estudar o fenômeno a partir da fala de 16 desses preceptores.
Utiliza-se a análise de conteúdo, tecendo uma relação com as referências da literatura. O
envolvimento nas atividades diárias mostrou-se a base do processo de ensinoaprendizagem, desenvolvendo-se atributos técnicos e relacionais. O estudo teórico, as
discussões de casos e as reuniões científicas estimulam a capacidade de raciocínio.
Apesar da força tradicional da transmissão de conhecimentos, valorizam-se a atitude
ativa e a participação do residente. O preceptor assume vários papéis. Encontram-se
referências a orientador, tutor, supervisor e mentor. Ele planeja, controla, guia; estimula
o raciocínio e a postura ativa; analisa o desempenho; aconselha e cuida do crescimento
profissional e pessoal; observa e avalia o residente executando suas atividades; atua na
formação moral. Grande é a importância do preceptor como educador, oferecendo, ao
aprendiz, ambientes que lhe permitam construir e reconstruir conhecimentos. O
preceptor ensina, realizando procedimentos técnicos e moderando a discussão de casos.
Assume papel do docente-clínico, um profissional que domina a prática clínica e os
aspectos educacionais relacionados a ela, transformando-a em ambiente e momento
educacionais propícios. O residente aprende de diversas formas e a residência, além do
ensino de um corpo de conhecimentos e de habilidades, compreende também a
aquisição de atributos relacionais, posturas e atitudes que definem o profissionalismo
médico. A residência deve ser um momento da formação que abarca o desenvolvimento
de atributos técnicos e relacionais, no qual preceptor e residente façam, de sua ação
diária como médicos, educador e aprendiz, um processo educacional. Nesse sentido,
tanto residente como preceptor devem, no relacionamento diário com os pacientes,
preocupar-se com a formação técnica e ética para atingirem a qualidade profissional em
plenitude.
Abstract
This study tries to comprehend the preceptor’s view upon medical residence and upon
their role in the teaching-learning process. It starts from a panorama covering the
historical evolution of medical residence, the building of the concept of a preceptor, the
pedagogical issues and the related basis of moral construction. Based on these matters,
the preceptor’s perceptions of the residence program on medical specialties in a
teaching hospital have been analyzed. A descriptive research was carried out, using the
nondirected interviews technique in order to study the phenomenon from the saying of
16 of these preceptors. By using content analysis, a connection between literary
references and data has been made. The involvement in daily practical activities proved
to be the basis of the learning-teaching process, looking up the development of technical
and relational features. The theoretical study, the discussion of cases and scientific
meetings are stimuli to the ability of reasoning. Despite the traditional strength of
knowledge transmissions, the active attitude and the truly participation of the resident
are of great value. The preceptor plays different roles. References to guide, mentor,
supervisor and tutor were found. He plans, controls, guides; stimulates active thinking
and attitude; analyzes performance; advise and takes care of the professional and
personal improvement; observes and assess the resident while doing their duties; takes
part in their moral construction.. It is noticeable the importance of the preceptor as an
educator who creates the atmosphere where the learner is allowed to build and re-build
knowledge. The preceptor teaches by performing technical procedures and moderating
discussions of cases. They take the role of a clinical teacher, a professional who
dominates the clinical practice and also the educational aspects related to it,
transforming this moment into a propitious one of learning. The resident learns from
various forms and the residence, beyond the teaching of a body of knowledge and skills
must also enhance the acquisition of relational attributes, postures and attitudes which
define the medical professionalism. The residence may and must be the medical
teaching moment that the development of technical and relational features are covered
and in which preceptor and resident make their daily duties as doctors an educational
process as teacher and pupil. Accordingly, in their daily relationship with patients, both
resident and preceptor have to be concerned about technical and ethics training to
achieve professional quality in full.
Keywords in Portuguese
Educação MédicaPapel Profissional
Internato e Residência/história
Preceptoria
Share