Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/26692
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12973]
Metadata
Show full item record
NEGLECTED DISEASES IN BRAZILIAN BIOLOGY TEXTBOOKS
Livros didáticos
Aprendizagem significativa
Conceitos estruturais
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapia, Educação e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapia, Educação e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapia, Educação e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapia, Educação e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapia, Educação e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract
According to epidemiological and economic relevance, either by direct or indirect cost, six neglected diseases (ND) were elected by the Brazilian government as major research problems: dengue, tuberculosis, leprosy, malaria, leishmaniasis and Chagas disease. These diseases are presented in Brazilian schools basically with the help of textbooks that are evaluated, acquired and distributed freely in public schools by the National Textbook Program (PNLD). Thus, we investigated how these six diseases and their structural concepts were presented in the biology textbooks approved by PNLD 2012/13/14. The six selected diseases were found in almost every collection approved in the PNLD 2012/13/14, exceptions being tuberculosis and leprosy, and we found 30 problems out of 144 insertions. In this sense, we emphasize the need more rigorous evaluation processes in the textbooks so that the content can be understood as potentially significant material.
Keywords in Portuguese
Doenças negligenciadasLivros didáticos
Aprendizagem significativa
Conceitos estruturais
Share