Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/29541
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- ENSP - Artigos de Periódicos [2210]
Metadata
Show full item record
HERANÇA E PROMESSAS DO ENSINO DAS CIÊNCIAS SOCIAIS NA ÁREA DA SAÚDE
Minayo, Maria Cecília de Souza | Date Issued:
2012
Alternative title
Legacy and promises from the teaching of social sciences in the health fieldAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Problematiza-se o ensino/aprendizagem das Ciências
Sociais nos cursos da área de saúde, sob a perspectiva
curricular e também da aprendizagem gerada nos
grupos de pesquisa e nas atividades de orientação.
Para escrever o texto, a autora faz uma releitura dos
clássicos e de cientistas contemporâneos de referência,
apoia-se na produção científica da subárea e serve-se
de sua experiência pessoal como professora, pesquisadora
e orientadora. No artigo são destacados: a tradição
e o ensino dos clássicos das Ciências Sociais; as
principais teorias sociais na atualidade; as Ciências
Sociais em saúde com ênfase no ensino; e observações de articulação entre o ensino das Ciências Sociais e das
ciências Biomédicas. A autora conclui valorizando a
importância do que tem sido realizado pelos cientistas
sociais da área e ressalta alguns pontos problemáticos:
dificuldades de trabalhar as mediações entre o biológico
e o social; frequente relegação dos fundamentos a
favor das técnicas; e problemas ideológicos e de senso
comum no ensino e apropriação da ciência social em
saúde.
Abstract
The article analyzes the teaching and learning of
Social Sciences in Health Sciences courses from
the perspective of the curriculum and learning
generated by research groups and thesis supervision
activities. The author conducts a rereading
of the classics and main contemporary scientists,
based on the subarea’s scientific output and her
own personal experience as professor, researcher,
and thesis supervisor. The article focuses on the
tradition and teaching of the classics in Social
Sciences, the main contemporary social theories,
social sciences in health with an emphasis
on teaching, and observations on the interface
between teaching in Social Sciences and Life Sciences.
The author concludes by highlighting the
importance of work by social scientists in the
health field and identifies the following problematic
points: difficulties in dealing with mediations
between the biological and the social;
frequent subordination of foundations to techniques;
and ideological and common-sense issues
in the teaching and appropriation of Social
Sciences in Health.
Share