Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/32023
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- COC - Artigos de Periódicos [1201]
Metadata
Show full item record
O USO DA WEBCONFERÊNCIA PARA CURSO PRESENCIAL MEDIADO POR TECNOLOGIA: UMA EXPERIÊNCIA INOVADORA DE ENSINO ENVOLVENDO BRASIL, PORTUGAL E CABO VERDE
Alternative title
The use of web conferencing in classroom course mediated by technology: an innovative educational experience involving Brazil, Portugal and Cape VerdeAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Nova de Lisboa. Instituto de Higiene e Medicina Tropical. Lisboa, Portugal.
Universidade Nova de Lisboa. Instituto de Higiene e Medicina Tropical. Lisboa, Portugal.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Nova de Lisboa. Instituto de Higiene e Medicina Tropical. Lisboa, Portugal.
Universidade Nova de Lisboa. Instituto de Higiene e Medicina Tropical. Lisboa, Portugal.
Abstract in Portuguese
Nos últimos anos o desenvolvimento e aprimoramento de novos modelos e métodos de ensino e de pesquisa, utilizando ferramentas de tecnológicas de comunicação, vêm estimulando o fluxo e a melhoria na qualidade das informações e do compartilhamento de experiências em rede. Nesse cenário, as instituições de ensino e de pesquisa têm investido no envolvimento dos seus pesquisadores em programas de intercâmbio internacional, viabilizando a formação de grupos de pesquisa que agregam investigadores e alunos de países diversos. Esse fluxo produtivo visa a excelência na construção de novos conhecimentos, mecanismos e técnicas, especialmente quando envolvem temas de grande interesse da sociedade. No presente artigo, os coordenadores do curso internacional em Preservação e Gestão do Património Cultural das Ciências e da Saúde, relatam a bem-sucedida experiência de utilização da web conferência para um curso em tempo real envolvendo três países em três continentes distintos.
Abstract
In recent years the development and improvement of new models and methods of teaching and research using technological communication tools stimulates the flow and improves the quality of information and the sharing of networking experience. In this scenario, educational and research institutions have invested in involving their researchers in international exchange programs, enabling the formation of research groups that bring together researchers and students from different countries. This productive flow aims to excellence in building new knowledge, mechanisms and techniques, especially when they involve issues of great interest to society. In this article, the coordinators of the international course on Conservation and Management of Science and Health Cultural Heritage report the successful use of web conferencing experience, which made possible an online course involving three countries in three different continents.
Share