Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/33050
Type
ArticleCopyright
Restricted access
Embargo date
2022-01-01
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12973]
Metadata
Show full item record
O USO DE UM JOGO MULTIMÍDIA SOBRE AIDS ENTRE ESTUDANTES: CONTRIBUIÇÕES AO ENSINO DE CIÊNCIAS
Jogo Educativo
Avaliação
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida (AIDS)
Multimídia
Educational Game
Evaluation
Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS)
Multimedia
Alternative title
The use of a multimidia game about SIDA among students: contributions to teaching scienceAuthor
Affilliation
Universidade Federal de Goiás. Goiânia, GO, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O trabalho avaliou o uso de um jogo educativo multimídia sobre IST/AIDS entre estudantes do 6º ano do Ensino Fundamental ao 3º ano do Ensino Médio, de duas escolas da rede pública do Estado do Rio de Janeiro, e suas contribuições para o ensino de ciências e biologia. O estudo foi realizado a partir da observação direta do uso do material e da aplicação de questionários junto aos estudantes. Os resultados revelaram que o jogo estimulou o debate e esclareceu dúvidas sobre temas relacionados ao ensino de ciências naturais e orientação sexual, previstos nos Parâmetros Curriculares Nacionais. Os alunos demonstraram curiosidade pelo uso de computadores, indicando o potencial de recursos multimídias como estratégia de ensino. Compreende-se que os recursos educativos não substituem os investimentos na formação dos professores e as necessárias melhorias nos sistemas públicos de ensino, mas podem fornecer subsídios para os educadores na abordagem de temas diversos.
Abstract
The study evaluated the use of a multimedia educational game about STD / SIDA among students from the 6th grade of Elementary School to the Junior high school students from two public schools in Rio de Janeiro State and their contributions to teaching Science and Biology. The study was carried out from the direct observation of the material use and the questionnaires application to the students. The results revealed that the game stimulated the debate and clarified doubts and points of view on
subjects related to the teaching of natural sciences and sexual orientation, foreseen in the National Curricular Parameters. Students were curious about the computers use, indicating the potential of multimedia resources as a teaching strategy. It is understood that educational resources do not replace investments in teacher training and the necessary improvements in public education systems, but they can provide subsidies for educators in approaching diverse topics.
Keywords in Portuguese
Ensino de CiênciasJogo Educativo
Avaliação
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida (AIDS)
Multimídia
Keywords
Science TeachingEducational Game
Evaluation
Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS)
Multimedia
Share