Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34049
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
02 Fome zero e agricultura sustentávelCollections
Metadata
Show full item record
PRÁTICAS PEDAGÓGICAS EM GEOGRAFIA: QUESTÃO AGRÁRIA COM MÚSICA
Affilliation
Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, SP, Brasil.
Universidade Federal do Paraná. Setor Litoral. Matinhos, PR, Brasil.
Universidade Federal do Paraná. Setor Litoral. Matinhos, PR, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo tem como objetivo apresentar práticas pedagógicas, dinâmicas e métodos dialógicos de construção do saber geográfico e agroecológico, desenvolvidas com estudantes de duas turmas do curso de Edificações, ofertado pelo Instituto Federal da Bahia (IFBA), campus Eunápolis, dentro do contexto do componente de geografia e com a temática espaço agrário. A experiência consistiu na formação de roda de conversa, audição e canto da música “Assim ninguém chora mais”, de José Pinto, diálogos e reflexões acerca da música popular com o auxílio de perguntas geradoras, aprofundamento teórico-prático sobre a questão fundiária brasileira, trazendo exemplos práticos da luta dos trabalhadores rurais sem-terra, trabalho em grupo para interpretação das estrofes da letra da música e construção de painéis artísticos interpretativos por meio de desenhos, colagens, pinturas e outras manifestações artísticas. Os painéis artísticos interpretativos foram construídos pelos grupos de educandos, e posteriormente, expostos e apresentados durante eventos que ocorreram no Instituto Federal.
Abstract
The objective of this article is to present pedagogical practices, dynamics and dialogic methods for the construction of geographic and agroecological knowledge, developed with students from two classes of buildings, offered by the Federal Institute of Bahia (IFBa), Campus Eunápolis, in the context of component of geography and with the theme of 'agrarian space'. The experience consisted in the formation of a circle of conversation, listening and singing of the song "No one cries more", written by José Pinto, dialogues and reflections about popular music with the help of generative questions, theoretical-practical deepening on the Brazilian land issue, bringing practical examples of the struggle of the landless rural workers, working in groups to interpret the stanzas of the lyrics of the music and construction of artistic panels through drawings, collages, paintings and other artistic manifestations. The artistic panels were constructed by the groups of students, and later, exhibited and presented during events that took place in the Federal Institute. The main results evidenced were greater participation of the students, enthusiasm, enthusiasm, joy, approximation of the theoretical contribution to the local reality of the municipality and the region, artistic manifestations, interaction and constant communication, critical view on Brazilian agrarian policy. It is believed that the dynamics, practices and methods used were decisive for the teaching-learning process.
Share