Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34099
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
02 Fome zero e agricultura sustentável03 Saúde e Bem-Estar
04 Educação de qualidade
08 Trabalho decente e crescimento econômico
11 Cidades e comunidades sustentáveis
Collections
Metadata
Show full item record
O PAPEL DE UMA INTERVENÇÃO EDUCACIONAL NA AVALIAÇÃO DA EXPOSIÇÃO A AGROTÓXICOS NA ÁREA AGRÍCOLA DE SERRINHA DO MENDANHA
Saúde do trabalhador rural
Intervenção educacional
Percepção de risco
Conhecimentos, atitudes e práticas
Educação em saúde
Health of rural workers
Educational intervention
Risk perception
Knowledge
Attitudes and practices
Saúde da População Rural
Percepção
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Educação em Saúde
Exposição a Praguicidas
health educational
Souza, Daniel Santos | Date Issued:
2017
Alternative title
The role of an Educational Intervention in the evaluation of exposure to pesticides in the agricultural area of the Serrinha MendanhaAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A região agrícola de Serrinha do Mendanha, localizada em Campo Grande,
município do Rio de Janeiro, possui características próprias em função do
processo de urbanização, que podem estar relacionadas com o uso e possível
intoxicação por agrotóxicos. Estudos realizados na região há mais de 10 anos
demonstraram as peculiaridades de percepção de risco dos agricultores locais,
bem como em relação à adoção de procedimentos corretos para a aplicação dos
agrotóxicos. Esses podem ser fatores determinantes na maior vulnerabilidade
dessa população ao risco de adoecimento por intoxicação. Estratégias de
Intervenção Educacional tem sido apontadas como capazes de modificar
padrões de Conhecimentos, Atitudes e Práticas (CAP) em relação aos
agrotóxicos, o que pode efetivamente provocar a redução da exposição
ocupacional e ambiental a esse grupo de agentes em comunidades agrícolas. O
presente estudo teve como principal objetivo avaliar a efetividade de uma
estratégia de intervenção educacional em uma população exposta aos
agrotóxicos em função das modificações das pontuações CAP em três diferentes
momentos: antes, logo após e 2 meses após a intervenção. Foi aplicado um
questionário CAP com o objetivo de obter dados não só sócio demográficos,
mas também das diferentes percepções, dos conhecimentos, atitudes e práticas
dos agricultores da região em relação aos agrotóxicos. Reuniões de grupo focal
foram realizadas com representantes da comunidade com intuito de construir a
estratégia de intervenção baseada na participação ativa da comunidade. A
análise dos dados permitiu concluir a mudança no padrão de participação da
mulher nos trabalhos da lavoura e no consumo de determinados agrotóxicos. Os
agricultores da região permanecem apresentando uso inadequado de EPI, fruto
de uma percepção de risco própria, construída a partir de valores sociais,
culturais de vivência de cada indivíduo. Apesar dos trabalhos desenvolvidos
anteriormente na região, os agricultores demonstraram resistência na
participação, devido ao desenvolvimento de uma descrença em atividades de
pesquisa baseada no não retorno dos resultados à comunidade. As discussões do
grupo focal apontaram para a importância do desenvolvimento de estratégias de
intervenção educacionais constantes e com participação ativa da comunidade,
tendo em vista seu potencial de transformação de conhecimentos, atitudes e
práticas em populações expostas aos agrotóxicos. A Intervenção Educacional
proposta foi capaz de alterar algumas pontuações CAP entre os agricultores de
Serrinha do Mendanha. Foram observados aumentos significativos (p < 0,001)
na pontuação CAP antes e logo após a intervenção proposta. A pontuação de
conhecimentos antes da aplicação da intervenção para os homens (10,89 ± 0,94)
foi significativamente maior (p < 0,05) do que para mulheres (10 ± 0,63). A
análise CAP demonstrou que as atitudes nos momentos antes (5,94 ± 1,34) e
logo após a intervenção (6,82 ± 1,29), entre indivíduos de menor escolaridade,
apresentaram um aumento, mesmo que a níveis borderline de significância
estatística (p= 0,0516; 0,05 < p < 0,1). Meeiros apresentaram pontuações CAP
de atitudes maiores após a intervenção (antes - 5,75 ± 1; logo após - 6,87 ±
0,97; p < 0,05). Em relação à faixa etária, o grupo com idade inferior a 55 anos
apresentou um aumento significativo da pontuação de atitude (p < 0,05) logo após a intervenção (6,77 ± 1,07) em relação ao momento anterior a intervenção
(5,61 ± 0,79). Da mesma forma, os valores totais de CAP antes (25 ± 2,24) e
depois (27,77 ± 2,68) apresentaram diferenças significativas (p < 0,05) nesse
grupo. A construção de estratégias de Intervenção Educacional pode significar
uma importante ferramenta de remodelamento de padrões CAP, o que, segundo
a literatura e os achados dessa pesquisa, podem levar à reduções de exposição
aos agrotóxicos em populações agrícolas.
Abstract
The agricultural region of Serrinha do Mendanha, located in Campo Grande,
Rio de Janeiro, has its own characteristics due to the urbanization process,
which may be related to the use and possible pesticide poisoning. Some works
in the area in the last 10 years have shown the peculiarities of risk perception
for local farmers and the weak, when present, guidance to the correct
application of pesticides. These can be determining factors in the increased
vulnerability of this population to the risk of illness by intoxication.
Educational Intervention strategies have been identified as able to modify
patterns of Knowledge, Attitudes and Practices (KAP) in relation to pesticides,
which can effectively cause the reduction of occupational and environmental
exposure to this group of agents in agricultural communities. This study aimed
to evaluate the effectiveness of an educational intervention strategy in a
population exposed to pesticides in the light of changes in KAP scores at three
different times: before, after and 2 months after the application of an
Educational Intervention. A KAP questionnaire was applied in order to obtain
data about not only socio-demographic, but also the different perceptions about
knowledge, attitudes and practices in relation to pesticides of farmers in the
region. Focus group meetings were held with community representatives with
the aim of building intervention strategy based on active community
participation. Data analysis concluded the change in the pattern of women's
participation in the farming work and consumption of certain pesticides.
Farmers in the region remain presenting inappropriate use of PPE, result of a
particular risk perception, built from social, cultural experience of each
individual. Despite the works previously developed in the region, farmers have
shown resistance in participation at the new projects, due to a disbelief in
research's activities that do not returning the results to the community. The
focus group discussions pointed the importance of developing constant
educational intervention strategies and active participation of the community,
given its potential of transformation of knowledge, attitudes and practices in
exposed populations to pesticides. Educational Intervention stra tegies have
been identified as able to modify patterns of Knowledge, Attitudes and
Practices (KAP) in relation to pesticides, which can effectively cause the
reduction of occupational and environmental exposure to this group of agents in
agricultural communities. This study aimed to evaluate the effectiveness of an
educational intervention strategy in a population exposed to pesticides in the
light of changes in KAP scores at three different times: before, after and 2
months after the application of an Educational Intervention. A KAP
questionnaire was applied in order to obtain data about not only sociodemographic, but also the different perceptions about knowledge, attitudes and
practices in relation to pesticides of farmers in the region. Focus group
meetings were held with community representatives with the aim of building
intervention strategy based on active community participation. The Educational
Intervention proposal was able to change some KAP scores among farmers of
the Serrinha do Mendanha. Significant increases (p < 0.001) in scoring KAP
before and after the proposed intervention were observed. The score knowledge before implementing the intervention for males (10.89 ± 0.94) was significantly
higher (p < 0.05) than for women (10 ± 0.63). KAP analysis showed that
attitudes in the moments before (5.94 ± 1.34) and after the intervention (6.82 ±
1.29), among less educated individuals, showed an increase, even if borderline
levels statistical significance (p = 0.0516; 0.05 < p <0.1). Sharecropper showed
higher KAP scores attitudes after intervention (before - 1 ± 5.75; after - 6.87 ±
0.97; p < 0.05). In terms of age, the group aged less than 55 years showed a
significant increase of attitude score (p < 0.05) after the intervention (6.77 ±
1.07) compared to the previous time the intervention (5.61 ± 0.79). Likewise,
the total amounts of KAP earlier (25 ± 2.24) and after (27.77 ± 2.68) was
significantly different in this group (p <0.05). Construction of Educational
Intervention strategies could mean a major KAP standards remodeling tool,
which according to the literature and the findings of this research may lead to
exposure to pesticides reductions in agricultural populations.
Keywords in Portuguese
AgrotóxicosSaúde do trabalhador rural
Intervenção educacional
Percepção de risco
Conhecimentos, atitudes e práticas
Educação em saúde
Keywords
PesticidesHealth of rural workers
Educational intervention
Risk perception
Knowledge
Attitudes and practices
DeCS
AgroquímicosSaúde da População Rural
Percepção
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Educação em Saúde
Exposição a Praguicidas
health educational
Share