Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34413
Type
TCCCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NA ESCOLA: REVISÃO SISTEMÁTICA
Machado, Ana Paula de Aquino | Date Issued:
2018
Author
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Essa pesquisa consiste numa análise sobre a importância da Afetividade na escola e uma revisão bibliografica.Buscamos analisar o afeto como sendo considerado fundamental para a construção do conhecimento e ferramenta pedagógica no processo de ensino-aprendizagem.A atuação educacional da afetividade como forma de promover a interação social dos atores envolvidos, consiste em relacionar a vivência dos educandos com o meio,promovendo dialógos.Decidimos trabalhar e analisar questões essenciais pelo estudo relacionado a afetividade e sua contribuição no processo educativo. A relação de afeto começa pelas relações humanas,com os atores envolvidos e o meio.Portanto,essa pesquisa trata da importância da afetividade na escola e as suas contribuições ao processo de ensino-aprendizagem.A partir da especificidade do tema podemos perceber que a afetividade deveria ser trabalhada como condição primeira na escola, pois, ela é o local ideal e responsável por momentos em que se oferece maior possibilidade de estabelecer relações.Os educandos passam maior parte de suas vidas dentro da escola, por isso, é tão relevante que, os educadores transformem o ambiente com afeto, e que as experiências sejam permeadas pela afetividade.
Abstract
This research consists of an analysis of the importance of Affectivity in school and a review of the literature on Affectivity in education. In this work we seek to analyze affection as being considered fundamental for the construction of knowledge and an excellent pedagogical tool in the teaching-learning process. The educational action of affectivity as a way to promote the social interaction of the actors involved, consists in relating the students' experience with the environment by promoting dialogues. As well as presenting the view of the theorists on the subject, we decided to work and analyze essential questions by the study related to affectivity and its contribution in the educational process, the conceptualization of the subject is necessary, due to the complexity that surrounds it, since the relation of Affection begins with human relationships with the actors involved and the environment. Therefore, this research deals with the importance of affectivity in school and its contributions to the teachinglearning process. From the specificity of the theme we can see that affectivity should be worked as the first condition in the school, because it is the ideal place and responsible
for times when it offers greater possibility of establishing relationships. The learners spend most of their lives inside the school, so it is so important that the affection is part of the environment and the experiences are permeated by affectivity.
Share