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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34464
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
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"'O MELHOR DA VIDA' - DISCURSOS DA PROMOÇÃO DA SAÚDE NA MÍDIA IMPRESSA DA CIDADE DO RIO DE JANEIRO"
Castro, Ana Maria Monteiro de | Date Issued:
2004
Alternative title
Best of the life - the speeches of the health promotion in the media printed of the city of Rio de JaneiroAdvisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho busca identificar as matrizes discursivas envolvidas na construção da promoção da saúde e explorar suas relações com a comunicação, tendo como referência o discurso jornalístico em um veículo representativo da mídia impressa da cidade do Rio de Janeiro. É um trabalho exploratório e descritivo que recorre ao instrumental da análise de discursos para construir seus referenciais metodológicos. A coluna o melhor da vida saúde foi selecionada como objeto de análise, após a identificação das colunas regulares sobre saúde publicadas em quatro jornais de circulação na cidade do Rio de Janeiro. Esta coluna é um exemplo da expressão do discurso da promoção de saúde na mídia impressa. O estudo da coluna evidenciou a associação de saúde e estética na construção dos discursos sobre manutenção da saúde. O corpo saudável é representado por um corpo esteticamente perfeito, jovem e bonito que implica a modelação de hábitos de consumo.
Abstract
This work aims to identify the discursive frameworks involved in the construction of health promotion and to explore their relationships with communications media, taking as a reference point the journalistic discourse found in a representative sample of Rio de Janeiro’s newspaper publications. The work is exploratory and descriptive in kind, making use of discourse analysis techniques in order to define its methodological references.
The column ‘The Best of Life – Health’ was chosen as an object of study after identifying the regular health-related columns published in four journals circulating in Rio de Janeiro City. This column is a prime example of the expression of health promotional discourse in the newspaper media.Analysis of this case revealed a close association between health and bodily aesthetics in the construction of discourses on maintaining a healthy lifestyle. The healthy body is portrayed as an aesthetically perfect body, archetypically young and beautiful, which demands the modification of consumption habits in order to achieve the ideal form.
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