Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/35313
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
05 Igualdade de gêneroCollections
- IOC - Artigos de Periódicos [12978]
Metadata
Show full item record
FORMAÇÃO DE PROFESSORES/AS EM GÊNERO E SEXUALIDADE: POSSIBILIDADES E DESAFIOS
Alternative title
Teacher training in gender and sexuality: opportunities and challengesAffilliation
Universidade Federal de Goiás. Instituto de Ciências Biológicas. Goiânia, GO, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A pesquisa analisou a infl uência do curso Gênero e Diversidade na Escola
(GDE) sobre a abordagem das temáticas gênero e sexualidade na prática
pedagógica de 12 professores/as de Ciências do Ensino Fundamental no
Estado do Rio de Janeiro. A pesquisa foi orientada por uma abordagem
qualitativa, e a partir de entrevistas semiestruturadas constatou-se que o curso
contribuiu para ampliar a visão dos/as docentes acerca da construção sociocultural
das identidades sexuais e de gênero, e subsidiou a implementação
de atividades sobre o tema no contexto escolar. Os depoimentos assinalaram
para a necessidade de formação continuada de profi ssionais da educação e
de iniciativas de consolidação das ações dentro das instituições escolares.
Revelaram as difíceis condições de trabalho, falta de incentivos e entraves
diversos que aumentam o sentimento de isolamento entre esses profi ssionais
que lutam por modifi car uma realidade. Contudo, pequenas iniciativas, ainda
que em diferentes intensidades, trazem contribuições importantes ao cotidiano,
apontando para o início da construção de uma sociedade mais justa
e igualitária. Conclui-se que inserir o tema em sala de aula depende quase
que exclusivamente da disposição pessoal do/a professor/a em enfrentar
todas as adversidades na afi rmação dos direitos de igualdade. Espera-se que
esse trabalho possa contribuir para a transformação das práticas escolares,
desestabilizando padrões pré-concebidos, além de ampliar a divulgação de
pesquisas na área de Ensino de Ciências.
Abstract
The research analyzed the infl uence of the Gender and Diversity Course at
School (GDS) on the approach of gender and sexuality themes in the pedagogical
practice of 12 Sciences teacher of Elementary Education in Rio de
Janeiro State, Brazil. The research was guided by a qualitative approach and
from semi-structured interviews. It was found that the course contributed
to broaden the view of teachers on the socio-cultural construction of sexual
and gender identities and subsidized the implementation of activities on
the subject in the school context. The testimonies pointed to the need for
continuing education to professionals who work with education subjects and
more initiatives to consolidate actions within school institutions. Those testimonies
revealed diffi cult working conditions, lack of incentives and various
obstacles that increase the feeling of isolation among these professionals
who struggle to change a reality. However, small initiatives, even in diff erent
intensities, bring important contributions to daily life pointing to the beginning
of the construction of a more fair and egalitarian society. It is concluded
that inserting the theme in the classroom depends almost exclusively on the
teacher’s personal disposition to face all adversities in affi rming the rights of
equality. It is hoped that this work may contribute to the transformation of
school practices, destabilizing pre-conceived patterns as well as expanding
the dissemination of research in the area of Science Teaching.
Share