Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/36532
A NARRATIVA COMO ESTRATÉGIA DE FORMAÇÃO NA EDUCAÇÃO EM SAÚDE
Abreu, Cláudia Regina Graziano de Moraes e | Date Issued:
2019
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Aborda a utilização da Narrativa Coletiva como estratégia de formação de trabalhadores, na Educação Profissional em Saúde a partir dos cursos do Projeto “REDE SAMPA – Saúde Mental Paulistana” oferecidos pela Escola Municipal de Saúde/SP. Contribui para o campo da Educação em Saúde como um dispositivo de transformação da prática e do cuidado ofertado pelos trabalhadores das Redes de Atenção à saúde na cidade de São Paulo. Relata o processo de construção da Narrativa Coletiva como estratégia para o desenvolvimento da reflexão sobre a própria prática. Trata da utilização da Wiki, um recurso da plataforma Moodle®, que viabilizou a construção de um texto coletivo. Desenvolve uma investigação narrativa a respeito do impacto desta estratégia no processo formativo de docentes e alunos dos cursos por meio de entrevistas e de grupos focais. Apresenta como resultado uma narrativa do processo de transformação ocorrido entre o momento de planejamento até a finalização das Narrativas Coletivas pelos alunos e seus docentes, definindo-a como um texto colaborativo, construído ao longo do processo educativo/formativo, com suporte da ferramenta Wiki visando à reflexão do processo vivido.
Abstract
This work approaches the use of the Collective Narrative as a strategy for training workers in the Professional Health Education from the courses of the Project "REDE SAMPA - Paulistana Mental Health" offered by the Municipal School of Health / SP. It contributes to the field of Health Education as a device for transforming the practice and care offered by health care network workers in the city of São Paulo. It reports the process of construction of the Collective Narrative as a strategy for the development of reflection on the practice itself. It deals with the use of Wiki, a feature of the Moodle® platform, which enabled the construction of a collective text. It develops a narrative investigation about the impact of this strategy in the formative process of the teachers and students of the courses through interviews and focus groups. It presents as a result a narrative of the transformation process that occurred between the planning moment until the conclusion of the Collective Narratives by the students and their teachers, defining it as a collaborative text, built along the educational / training process, supported by the Wiki tool aiming at to the reflection of the lived process.
Share