Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4369
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
TENDÊNCIAS DE MUDANÇAS NA FORMAÇÃO MÉDICA NO BRASIL
Currículo
Política de Saúde
Recursos Humanos em Saúde
Escolas Médicas
Curriculum
Health Policy - Brazil
Human Resources in Health
Medical Schools
Lampert, Jadete Barbosa | Date Issued:
2002
Alternative title
Trends changes medical education in BrazilAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Traz como questão o compromisso das escolas médicas na graduação de conferir formação geral e competências básicas ao médico para inserir-se no mercado de trabalho tão logo receba o diploma. Como objeto de estudo busca verificar as tendências curriculares atuais das escolas médicas brasileiras, nos cursos de graduação, de superar as fragmentações do conhecimento em especializações, visando dar conta do dever de conferir formação para atender as necessidades básicas de saúde (NBS) da população. Tem como objetivos discutir as tendências das escolas ao implementar seus programas curriculares, no curso de graduação, para atender as recomendaçães dos fóruns nacionais e internacionais de educação médica nesta questão, caracterizando a formação médica preconizada para a graduação e configurando as tendências da formação básica dos médicos ao implementar o programa curricular na graduação com base em cinco eixos conceptuais em educação médica (enfoque teórico, abordagem pedagógica, cenário da prática, capacitação docente e mercado de trabalho médico / serviços de saúde). Cada eixo parte do modelo hegemônico tradicional flexneriano ao modelo de formação preconizado. O estudo se desenvolve a partir da construção e aplicação de um instrumento contendo os cinco eixos que busca, na percepção do colegiado respectivo de um grupo de doze escolas médicas brasileiras, abalizar as tendências na implementação do currículo. As escolas foram escolhidas por serem identificadas como tradicionais ou por se destacarem com propostas curriculares inovadoras. Os resultados da aplicação do instrumento mostram diferenças entre as escolas possibilitando a construção de uma tipologia, nas variações entre um perfil tradicional e o perfil avançado para as transformações almejadas, suscitando o acompanhamento das tendências na implementação dos currículos de graduação médica, além de fornecer indicadores úteis aos atores sociais envolvidos no processo de mudanças. Estes resultados permitiram, identificar a escola com menor e a com maior expansão no atendimento das recomendações. Por julgar que se tratava de duas escolas com percepções distintas quanto a sua missão no contexto da sociedade na qual estão inseridas, fez-se uma aproximação da singularidade de cada uma entrevistando os médicos por elas recém-formados.
Abstract
This paper deals with the commitment, by medical graduation schools, to offer
general education and basic skills to the physician so as to allow his immediate
insertion in the work market when graduated. As object of study we analyze
current curricular trends in Brazilian medical schools, at graduation level, to
overcome fragmentation of knowledge into specializations, as a way to offer
background for proper care of the population's basic health needs (BHN). The
paper has, as its aims: to discuss school trends to implement curricular programs,
at graduation level, to meet recommendations of national and international forums
on medical education, characterizing medical education as recommended for
graduation and establishing trends in the physicians' basic education while
implementing a graduation curricular program based on five conceptual axis
relevant to medical education (theoretical approach, pedagogical approach,
practical scenery, teaching capacitating and work market / health services). The
study was developed from the formulation and application of an instrument
containing those five axis with vectors stemming from a traditional hegemonic
Flexnerian model to the recommended education model that aims to, in the
perception of the respective student body at twelve Brazilian medical schools,
define trends in curriculum implementation. The schools were chosen for either
being traditional or for standing out due to innovative curricular proposals. The
results following instrument application show differences between the schools,
allow the establishment of a typology, within the variation between a traditional
and an advanced profile for the desires transformations, causing the follow-up of
trends in the implementation of medical graduation curricula, as well as providing
useful indicators to the social actors involved in the change process. These results
also allowed the identification of the school with highest and lowest reach on
fulfilling the recommendations. Judging that the two schools have different
perceptions as to their mission within the society where they exist, the study
promotes an approximation of each school's singularity by interviewing recently
graduated physicians from both.
Keywords in Portuguese
Educação MédicaCurrículo
Política de Saúde
Recursos Humanos em Saúde
Escolas Médicas
Keywords
Medical Education - trendsCurriculum
Health Policy - Brazil
Human Resources in Health
Medical Schools
Share