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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4703
Type
DissertationCopyright
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Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
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UMA REVISÃO DA ACREDITAÇÃO HOSPITALAR COMO MÉTODO DE AVALIAÇÃO DE QUALIDADE E DA EXPERIÊNCIA BRASILEIRA
Hospital Administration
Consumer Satisfaction
Quality Assurance, Health Care
Brazil
Administração Hospitalar
Satisfação dos Consumidores
Garantia da Qualidade dos Cuidados de Saúde
Brasil
Rodrigues, Eloiza Andrade Almeida | Date Issued:
2004
Alternative title
A revision of the hospital accreditation as method of quality evaluation and of the Brazilian experienceAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A história da Acreditação Hospitalar no Brasil e de outras experiências internacionais indicam a necessidade de uma melhor compreensão deste processo como método de avaliação da qualidade. Este trabalho busca apresentar o histórico, identificar as principais características deste método de avaliação, apresentar as experiências de alguns países, bem como descrever a experiência brasileira. O uso dessa metodologia torna-se particularmente valiosa se considerarmos a situação atual da gestão de serviços de saúde no Brasil: a inexistência de uma cultura de qualidade voltada para a qualificação da estrutura organizacional e, principalmente, para a satisfação dos usuários. A biblioia consultada demonstra que a adoção desse método de avaliação sistêmica induz a um ciclo de melhoria da qualidade dos serviços de saúde, humanizando a assistência e atenção prestadas à população. O número de hospitais no Brasil que tiveram a sua qualidade avaliada utilizando o Manual Brasileiro de Acreditação Hospitalar é pouco significativo, considerando o universo de hospitais existentes. Devem-se buscar maneiras de viabilizar e potencializar esse método por hospitais da rede pública, objetivando-se contribuir com o Programa Brasileiro de Acreditação Hospitalar.
Abstract
The Accreditation of Hospitals history in Brazil and of other international
experiences it indicate the need of a better understanding of this process as
method of evaluation of the quality. This work search to present the report, to identify the main characteristics of this evaluation method, to present the
experiences of some countries, as well as to describe the Brazilian experience. The use of that methodology becomes particularly valuable if we consider the current situation of the administration of services of health in Brazil, the inexistence of a quality culture gone back to the qualification of the organizational structure and, mainly, for the users' satisfaction. The consulted bibliography demonstrates that the adoption of that method of systemic evaluation induces it a cycle of improvement of the quality of the services of health, humanizing the attendance and attention rendered the population. The number of hospitals in Brazil that they had his appraised quality using The Accreditation of Hospitals Brazilian Manual is little significant, considering the universe of existent hospitals. Ways should be looked for of to make possible and to potentiate that method for hospitals of the public net, being aimed at to contribute with the Brazilian Program of Hospital Accreditation.
Keywords
AccreditationHospital Administration
Consumer Satisfaction
Quality Assurance, Health Care
Brazil
DeCS
AcreditaçãoAdministração Hospitalar
Satisfação dos Consumidores
Garantia da Qualidade dos Cuidados de Saúde
Brasil
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