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Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
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IMPACTO DA PANDEMIA DO SARS-COV-2 NA EDUCAÇÃO MÉDICA: MIGRAÇÃO "COMPULSÓRIA" PARA O MODELO REMOTO, UMA VISÃO PRELIMINAR DE GESTORES DA EDUCAÇÃO MÉDICA
Alternative title
Impact of SARS-CoV-2 pandemic on medical education: "compulsory" migration for elearning modality, preliminary insights from medical education managersAuthor
Affilliation
Universidade Salvador. Centro Universitário UniFTC. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Salvador. Centro Universitário UniFTC. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Salvador. Centro Universitário UniFTC. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Salvador. Centro Universitário UniFTC. Salvador, BA, Brasil / Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Salvador, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Salvador. Centro Universitário UniFTC. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Salvador. Centro Universitário UniFTC. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Salvador. Centro Universitário UniFTC. Salvador, BA, Brasil / Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Salvador, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil.
Abstract in Portuguese
A pandemia por SARS-CoV-2 impactou os modelos educacionais ofertados nos cursos de Medicina. Nesse contexto, com a autorização para oferta de disciplinas remotamente, evidencia-se uma aceleração sem precedentes na migração do modelo presencial para ensino remoto, o que já vinha ocorrendo gradativamente no sistema de educação superior brasileiro. Devido ao isolamento social para enfrentamento da crise, este modelo está sendo aplicado integralmente em muitas Instituições de Ensino Superior (IES) do país, podendo repercutir em mudanças metodológicas na educação médica. OBJETIVOS: Discutir o impacto da pandemia do SARS-CoV-2 na educação médica, analisando a migração para o modelo remoto. MÉTODO: Baseado na experiência dos autores na gestão da educação médica, foi realizada uma reflexão a partir de reuniões gerenciais de duas IES privadas. RESULTADOS: O contexto de pandemia global promoveu impactos no ensino no âmbito do corpo discente, docente e IES. Os altos investimentos na migração do modelo de ensino e a alta taxa de evasão vêm repercutindo na suspensão de contratos de docentes de IES privadas. A desigualdade de acesso tecnológico, ambientes não propícios e a má qualidade da telefonia/internet no país podem impactar no desempenho acadêmico. CONCLUSÕES: É inegável que a educação médica está sendo profundamente transformada por essa crise global de saúde. Entretanto, ainda é cedo para afirmar com segurança o tamanho desse impacto. Futuramente, será necessário adaptar o conceito de Ensino Médico baseado em evidências para avaliar com clareza as repercussões práticas dessa pandemia no ensino da Medicina.
Abstract
The SARS-CoV-2 pandemic affected the educational models offered in medical courses. In this context, with the authorization to offer courses remotely, there is an unprecedented acceleration in the migration from the traditional model to the eLearning model, which was already occurring gradually in the Brazilian higher education system. Due to the social isolation to face the crisis, this model is being applied in full in many Higher-educational institutions (HEIs) in the country and may have repercussions on methodological changes in medical education. OBJECTIVES: To discuss the impact of the SARS-CoV-2 pandemic on medical education, analyzing the migration to eLearning Modality. METHOD: A reflection was made from management meetings at two private universities based on the authors' experience in medical education management. RESULTS: The global pandemic context has impacted teaching within the scope of students, professors, and HEIs. The high investments in the migration of the teaching model and the high dropout rate have impacted the suspension of contracts for teachers from private HEIs. The inequality of technological access, unsuitable environments, and the poor quality of telephony/internet in the country can impact on academic performance. CONCLUSIONS: It is undeniable that medical education is suffering a profound transformation by this global health crisis. However, it is too early to say with certainty the size of this impact. In the future, it will be necessary to adapt the concept of evidencebased medical education to assess the practical repercussions of this pandemic in medical education.
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