Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/53875
"HONROSAS COMISSÕES" E O PAPEL EDUCATIVO DO MUSEU MODERNO: DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA, PROTEÇÃO À NATUREZA E A LUTA PELO PROGRESSO FEMININO NA ATUAÇÃO DE BERTHA LUTZ (DÉCADAS DE 1920 E 1930)
Sousa, Lia Gomes Pinto de | Date Issued:
2014
Alternative title
“Honorable commissions” and the educative role of the modern museum: scientific communication, nature protection and the campaign forwomen’s progress in Bertha Lutz’s activities (1920s and 1930s)Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências e da Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo busca relacionar a experiência individual de Bertha Lutz com o cenário maior da comunidade científica a que pertencia e das novas possibilidades que se abriam para a inserção feminina na esfera pública. Dentro deste objetivo, é enfatizada sua atuação no campo da Educação – bandeira cara à sua militância pelo potencial emancipador e, também, às suas atividades profissionais, pelo ideal civilizatório. O contexto educacional das décadas de 1920 e 1930, no Brasil, que contempla tanto as aspirações dos cientistas da época quanto o início da atuação de mulheres neste campo profissional, pode ser considerado um “elo” entre a dimensão científica e feminista. Conclui-se que a trajetória de Bertha Lutz na qual ciências e feminismos são indissociáveis, contribuiu de forma decisiva para a emancipação intelectual, econômica e política das mulheres.
Abstract
This study seeks to relate Bertha Lutz’s personal experience to the wider scenery of the scientific community to which she belonged, and to the new possibilities opened for women’s insertion in the public sphere. Within this wider objective, the work emphasizes her activities in the field of Education –a cause especially dear to her militancy, given its emancipative potential, as well as to her professional activities, for their civilizational ideal. The educational context in the 1920s and 1930s contemplates not only the aspirations of scientists of that period, but also the beginnings of women’s participation in this professional field –it can be considered a ‘link’ between thescientific and feminist dimensions. We may conclude that Bertha Lutz’s trajectory, where sciences and feminism are inseparable, contributed in a decisive manner to women’s intellectual, economic, and political emancipation.
Share