Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/56910
ANATOMIA E FILOSOFIA ENTRE O RENASCIMENTO E A MODERNIDADE: OS CASOS DE VESALIUS, HARVEY E STENO
Ferreira, Pablo Pires | Date Issued:
30 set. 2022
Alternative title
Anatomy and philosophy between Renaissance and Modernity: the Vesalius, Harvey and Steno’s caseAuthor
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Controle de Qualidade em Saúde
Abstract in Portuguese
Este estudo tem como objetivo examinar as relações de influência e tensão entre a filosofia dita natural e a dita metafísica entre o Renascimento e a Modernidade. Para tanto, tomou-se a anatomia como estudo de caso. Mais especificamente, os trabalhos de três anatomistas foram escolhidos. São eles: Andreas Vesalius (1514-1564) e o seu de Humani corporis fabrica libri septem (1543); William Harvey (1578-1657) e o Exercitatio Anatomica de Motu Cordis et Sanguinis in Animalibus (1628); e Nicolas Steno (1638-1686) e seu Discours sur l’anatomie du cerveau (1669). Vesalius foi selecionado como representante do pensamento renascentista, Harvey localiza-se na transição para a Modernidade, ao passo que Steno é eminentemente um moderno. Foram igualmente abordados algo dos contextos filosóficos e científicos dos três, de modo que as filosofias de Aristóteles, Galeno, Paracelso, Francisco Sanches, Descartes, Hobbes e Spinoza foram parcialmente estudadas. Destaque-se a transição de um pensamento científico médico vitalista para outro, mecanicista. No cotejamento das obras dos três anatomistas, foram observadas diferenças e semelhanças e o Ceticismo acabou por emergir como um protagonista
Abstract
This study aims to examine the relations of influence and tension between the so-called natural philosophy and the metaphysics between the Renaissance and Modernity. Therefore, anatomy was taken as a case study. More specifically, the works of three anatomists were chosen. They are: Andreas Vesalius (1514- 1564) and his De humani corporis fabrica libri septem (1543); William Harvey (1578-1657) and the Exercitatio anatomica de motu cordis et sanguinis in animalibus (1628); and Nicolas Steno (1638-1686) and his Discours sur l'anatomie du cerveau (1669). Vesalius was selected as a representative of Renaissance thought, Harvey is located in the transition to Modernity, while Steno is eminently a modern. Moreover, some of the philosophical and scientific contexts in which the three lived were also addressed, so the philosophies of Aristotle, Galen, Paracelsus, Francisco Sanches, Descartes, Hobbes and Spinoza were partially studied. Emphasis is given to the transition from a vitalist medical scientific thought to a mechanistic one. In comparing the works of the three anatomists, differences and similarities were observed and Skepticism eventually emerged as a protagonist.
Share