Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/58712
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- ENSP - Artigos de Periódicos [2354]
Metadata
Show full item record
ANÁLISE BIOÉTICA DO USO DE RECÉM-CADÁVERES NA APRENDIZAGEM PRÁTICA EM MEDICINA
Alternative title
Bioethical analysis of the use of the newly deceased in medical trainingAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal de Viçosa. Departamento de Medicina e Enfermagem. Viçosa, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de Estudos em Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal de Viçosa. Departamento de Medicina e Enfermagem. Viçosa, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de Estudos em Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal de Viçosa. Departamento de Medicina e Enfermagem. Viçosa, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
Objetivo: Realizar, a partir de ampla revisão crítica da literatura nacional e internacional, a discussão sobre o tema. Métodos: Revisão da literatura com pesquisa de artigos entre 1977 e 2007 nos sites de pesquisa (Biblioteca Virtual em Saúde, PUBMED e SCIELO, utilizando as palavras-chave: newly deceased patients, newly dead patients, simulators, recém-cadáveres, simuladores. Busca complementar em livros da área de ética e bioética. Apreciação e reflexão crítica sobre o assunto.
Resultados: A prática da utilização de recém-cadáver para o aprendizado de procedimentos invasivos é muito frequente e pouco admitida. Estes, na maioria das vezes, são realizados às escondidas e sem o conhecimento ou consentimento da família, muitas vezes sem a adequada orientação de um docente. No Brasil, a regulamentação deontológica e legal não respalda tal uso, devendo a eticidade destas práticas ser discutida na formação do profissional durante a graduação.
Conclusão: É essencial que a discussão da eticidade do uso de recém-cadáveres para a aprendizagem de procedimentos invasivos seja realizada pela comunidade acadêmica (docentes e discentes) e estendida para os serviços. A realização dos procedimentos por estudantes deve sempre ser precedida de autorização do familiar, sendo a prática em simuladores o passo inicial do treinamento dos estudantes.
Abstract
Abstract: Bioethical analysis of the use of the newly deceased in medical training. Objective. The objective of this study is to carry out, a discussion on the subject of bioethics and cadavers based upon a critic review of literature. Methods: Literature review based on a survey of articles published between 1977 and 2007 on
websites Biblioteca Virtual de Saúde, PubMed and SciElo, using the following keywords: newly deceased patients, newly dead patients, simulators. The review was complemented by books on ethics and bioethics, as well as a critical evaluation of the subject. Results: The utilization of the newly deceased to learn invasive procedures is very common and seldom admitted. Procedures are usually carried out secretly, without family knowledge or consent, often without proper supervision from professors. In Brazil, moral and legal regulations do not back these practices, and their ethical aspects should be more widely discussed in undergraduate medical training. Conclusion: It essential that the ethics of using the newly deceased to learn invasive procedures be discussed in academia (by professors and students alike) and be extended to practices as well. Performance of these procedures by students should always require authorization from family members. Simulators should be the first step in medical training.
Share