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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/59428
SACERDOTES, APROPIACIÓN DEL DISCURSO MÉDICO Y EXPERIENCIA MÍSTICA EN LA FRANCIA DEL SIGLO XIX
Graus, Andrea | Date Issued:
2021
Alternative title
Priests, the appropriation of medical discourse and mystical experience in nineteenth-century FranceAuthor
Affilliation
Centre National de la Recherche Scientifique. Centre Alexandre Koyré. Paris, França.
Abstract in Portuguese
Este artigo explora a apropriação da terminologia psiquiátrica por teólogos e padres franceses, no contexto das patologizações da religião no século XIX. Essa apropriação permitiu ao clero diferenciar a experiência mística “autêntica” daquela fingida ou “desviante”. Primeiramente, analisa manuais médicos e teológicos que buscavam criar uma oposição entre histeria e santidade, o que era útil do ponto de vista eclesiástico. Em segundo lugar, apresenta os relatos de três padres sobre supostas místicas com estigmas. Conclui que a apropriação da retórica médica pelo clero poderia ser utilizada para definir os limites da experiência religiosa aprovada pela Igreja Católica.
Abstract
This article explores the appropriation of psychiatric terminology by French theologians and priests, within the context of the pathologizations of religion in the nineteenth century. This appropriation allowed the clergy to differentiate “authentic” mystical experience from feigned or “deviant” ones. Firstly, it analyzes medical and theological manuals that sought to create an opposition between hysteria and saintliness, which was useful from the ecclesiastical point of view. Secondly, it presents the reports of three priests on supposed female mystics with stigmata. It concludes that the appropriation of medical rhetoric by the clergy could be used to define the limits of religious experience approved by the Catholic church.
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El artículo explora la apropiación de la terminología psiquiátrica por parte de teólogos y párrocos franceses, en el contexto de la patologización de la religión del siglo XIX. Esta apropiación le sirvió al clero para demarcar la experiencia mística “auténtica” de la simulada o “desviada”. En primer lugar, analizamos manuales médico-teológicos pensados para crear una oposición entre la histeria y la santidad, útil desde el punto de vista eclesiástico. En segundo lugar, presentamos los informes de tres párrocos sobre presuntas místicas y estigmatizadas. Concluimos que la apropiación de la retórica médica por parte del clero podía servir para definir los límites de la experiencia religiosa aprobada por la Iglesia católica.
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