Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/61926
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- COC - Artigos de Periódicos [1196]
Metadata
Show full item record
INTERCÂMBIOS EDUCACIONAIS EM TEMPOS DE GUERRA: OS APONTAMENTOS DE ROBERT K. HALL SOBRE AS REFORMAS DO ENSINO SECUNDÁRIO NO ESTADO NOVO
Cunha, Adriana Mendonça | Date Issued:
2021
Alternative title
Educational exchang in times of war: Robert Hall’s notes on secondary education reform in the Estado NovoAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo analisa os principais apontamentos do pesquisador estadunidense Robert King Hall acerca das reformas do ensino secundário realizadas durante o Estado Novo. Em 1940, Hall cursava doutorado em educação comparada pela Universidade de Michigan (UM) e visitou o Brasil para realizar um estudo sobre nossa educação secundária. Esta viagem foi possível com o auxílio de uma bolsa de pesquisa obtida através de um convênio, assinado entre o Instituto Brasil-EUA (IBEU) e a UM, para promoção de intercâmbios educacionais entre os dois países. Tal iniciativa era resultado do contexto de aproximação entre Brasil e Estados Unidos promovida pela Política de Boa Vizinhança. Utilizando dos conceitos de circulação e moving localities, busco discutir o processo de produção e fluxo de ideias entre educadores das duas nações a partir dos contatos estabelecidos por Hall com instituições e intelectuais brasileiros. Analisando a tese produzida pelo pesquisador, foi possível constatar críticas ao centralismo da educação brasileira e aos programas do curso secundário, recomendando-se uma maior flexibilização desta modalidade de ensino, de acordo com as diferenças regionais.
Abstract
This article analyzes the main notes of the American researcher Robert King Hall about the reforms of Secondary Education carried out during the Estado Novo. In 1940, Hall was pursuing a doctorate in Comparative Education at the University of Michigan (UM) and visited Brazil to conduct a study on our Secondary Education. This trip was made possible with the aid of a research grant obtained through an agreement, signed between the Instituto Brasil-EUA (IBEU) and UM, to promote educational exchanges between the two countries. Such initiative was the result of the context of rapprochement between Brazil and the United States promoted by the Good Neighbor Policy. Using the concepts of circulation and moving localities, I seek to discuss the process of production and flow of ideas between educators from both nations based on the contacts established by Hall with Brazilian institutions and intellectuals. Analysing the thesis produced by the researcher, it was possible to verify criticism of the centralism of Brazilian education and of the Secondary School programs, recommending a greater flexibility in this teaching modality, according to regional differences.
Share