Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/62004
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
EXPANSÃO E INTERIORIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR, E A FORMAÇÃO MÉDICA PARA O SUS: O CASO DO CURSO DE MEDICINA DE CARUARU
Educação em saúde
Sistema Único de Saúde
Educação de graduação em Medicina
Política de Saúde
Política de Educação Superior
Almeida, Rodrigo Cariri Chalegre de | Date Issued:
2022
Alternative title
: Expansion and internalization of higher education, and medical training for the SUS: the case of the Medical course in CaruaruComittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Aggeu Magalhães. Recife, PE, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo é resultado da análise das políticas de expansão e interiorização do ensino superior, e de formação, provimento e formação de médicos para o Sistema Único de Saúde – SUS. Fundamentado teoricamente pelo Triangulo de Análise de Políticas de Walt e Gilson, e pelo Ciclo de Políticas de Stephen Ball, realizou análise documental, entrevistas e grupos focais a dirigentes da UFPE, do município de Caruaru, e professores do curso. Os resultados foram sistematizados nos contextos de influência, de produção textual e do processo de execução das políticas que resultaram no curso de medicina da Universidade Federal de Pernambuco. A estabilidade econômica e política produziu um contexto favorável para a expansão do ensino superior, com grande diversidade institucional e predominância do setor privado. A política de mudança do modelo assistencial brasileiro, a partir da expansão da atenção básica, cobrou do sistema educacional políticas setoriais para a formação de médicos. O programa Mais Médicos, aprimorou as experiências anteriores e intensificou a aproximação entre os setores da saúde e da educação. A análise do curso de medicina, como resultado dessas políticas, oferece um olhar, a partir das práticas pedagógicas, sobre as políticas. Por meio do curso de medicina, a universidade contribuiu para a política de provimento, e atendeu a todos os componentes da política de formação. O projeto pedagógico do curso, incorpora os pressupostos da política nacional com ênfase na formação integrada ao sistema de saúde e no conceito ampliado de responsabilidade social, o que encontrou resistência no pensamento médico hegemônico. As práticas pedagógicas e de gestão compuseram um novo arranjo institucional que encontrou resistência e dificuldade no modelo de gestão das universidade federais brasileiras.
Abstract
This study is the result of the analysis of policies for the expansion and internalization of higher education, and for the training, provision and training of physicians for the Unified Health System – SUS. Theoretically based on Walt and Gilson's Policy Analysis Triangle, and Stephen Ball's Policy Cycle, it carried out document analysis, interviews and focus groups with UFPE leaders, from the municipality of Caruaru, and course professors. The results were systematized in the contexts of influence, textual production and the process of implementing the policies that resulted in the medical course at the Federal University of Pernambuco. Economic and political stability produced a favorable context for the expansion of higher education, with great institutional diversity and predominance of the private sector. The policy of changing the Brazilian care model, based on the expansion of primary care, demanded sectoral policies from the educational system for the training of physicians. The Mais Médicos program improved on previous experiences and intensified the rapprochement between the health and education sectors. The analysis of the medical course, as a result of these policies, offers a look, from the pedagogical practices, on the policies. Through the medical course, the university contributed to the provision policy, and met all components of the training policy. The course's pedagogical project incorporates the assumptions of national policy with an emphasis on training integrated with the health system and on the expanded concept of social responsibility, which encountered resistance in hegemonic medical thought. Pedagogical and management practices made up a new institutional arrangement that encountered resistance and difficulty in the management model of Brazilian federal universities.
DeCS
UniversidadesEducação em saúde
Sistema Único de Saúde
Educação de graduação em Medicina
Política de Saúde
Política de Educação Superior
Share