Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65225
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
Metadata
Show full item record14
CITATIONS
14
Total citations
8
Recent citations
n/a
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
ANÁLISE DOS DISCURSOS REFERENTES À EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE NO BRASIL (1970 A 2005)
Alternative title
Analysis of the discourses regarding continuous education in health in Brazil (1970 to 2005)Author
Affilliation
Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem Aplicada. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem Aplicada. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem Aplicada. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem Aplicada. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem Aplicada. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem Aplicada. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem Aplicada. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo foi analisar o processo de construção da Educação Permanente em Saúde, identificando suas transformações, continuidades e rupturas no contexto sócio-histórico da década de 1970 a 2005. Estudo ancorado no referencial teórico-metodológico da Análise Crítica do Discurso. Com base em entrevistas realizadas com representantes da elaboração e gestão da política da Educação Permanente em Saúde, em diferentes momentos históricos, buscamos compreender o contexto, os textos e os atores sociais que compõem o discurso em cada época. Indicam um processo caracterizado por continuidades e rupturas, influenciado pelas ideologias que marcam variações discursivas em cada momento. Deste modo, os discursos da centralidade do trabalho, com suas demandas de profissionalização, qualificação e capacitação, convivem com os discursos da centralidade do sujeito e com suas necessidades de saber e aprender no e com o cotidiano. Compreende-se que a Educação Permanente em Saúde no Brasil vem sendo reconfigurada sob determinadas influências políticas, ideológicas e epistemológicas.
Abstract
The objective of the study was to analyze
the process of establishment of Continuing Education in Health, identifying its transformations, continuities and ruptures in the socio-historic context
from the 1970s to 2005. The study is based on the
theoretical-methodological framework of the Critical Analysis of Discourse. Based on the interviews
made with the representatives of the development and
management of the Continuing Education in Health
policy in different historic moments, we attempted
to understand the context, the texts and the social
actors that compose the discourse in each period of
time. The results indicate a process characterized
by continuities and ruptures, and influenced by the
ideologies that mark the discourse variations in each
different period. Therefore, the discourses regarding
the centrality of the work, with its demands for professionalization, qualification and training, coexist
with the discourses regarding the centrality of the
individual and with their need to know and learn
in and with everyday life. We understand that Continuing Education in Health in Brazil is going through
a process of reconfiguration under certain political,
ideological and epistemological influences.
Share