Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65288
UM CURRÍCULO NA INTEGRAÇÃO ENSINO-SERVIÇO DO PROGRAMA MAIS MÉDICOS E POSSÍVEIS EFEITOS CULTURAIS
Alternative title
A syllabus in the teaching-service integration of the more doctors program and possible cultural effectsAffilliation
Universidade do Estado de Minas Gerais. Unidade de Ibirité. Departamento de Educação e Ciências Humanas. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação. Departamento de Administração Escolar. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação. Departamento de Administração Escolar. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
O estudo teve como objetivo identificar mudanças em curso na formação de profissionais da medicina desencadeadas pelas demandas do Programa Mais Médicos. As discussões foram guiadas de acordo com formulações dos estudos culturais no campo do currículo. Analisaram-se artigos e relatórios de pesquisa sobre efeitos que conectam trabalho, aprendizado e mudanças nas práticas de médicos inseridos no Programa. O contexto de fortalecimento e construção do Sistema Único de Saúde, algumas reformas e agendas políticas que alcançam o currículo formal e, recentemente, a implementação do Programa Mais Médicos propriamente dito, são ações identificadas como possibilidades criadas e como espaços onde acontecem novas práticas no interior de uma cultura profissional ainda biomédica/flexneriana. Os resultados confirmaram micromudanças no Programas Mais Médicos que são tratadas como efeitos culturais, postas em prática na integração ensino-serviço, em que se verifica a aproximação de um trabalho mais humanizado.
Abstract
The study had the goal of identifying current changes in the training of medicine professionals that have been brought about by the demands of the More Doctors Program (‘Programa Mais Médicos,’ in Portuguese) in Brazil. The discussions were guided by formulations of the cultural studies in the field of the syllabus. We analyzed articles and research reports on the effects that connect work, learning and changes in the practices of the doctors who integrate the Program. The context of strengthening and development of the Unified Health System (‘Sistema Único de Saúde,’ in Portuguese), certain reforms and political agendas that affect the formal syllabus, and, recently, the implementation of the More Doctors Program itself, are actions that are identified as possibilities created and as spaces where new practices take place within a professional culture that is still biomedical/flexnerian. The results confirmed micro changes in the More Doctors Program that are treated as cultural effects and put into practice in the teaching-service integration, in which the approach of a more humanized work is observed.
Share