Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65301
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
DOCÊNCIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: NEOLIBERALISMO, DESUMANIZAÇÃO E ADOECIMENTO NA REPÚBLICA INACABADA BRASILEIRA
Alternative title
Teaching in pre-school education: neoliberalism, dehumanization and illness in the unfinished brazilian republicAffilliation
Universidade do Vale do Itajaí. Programa de Mestrado Profissional em Saúde e Gestão do Trabalho. Itajaí, SC, Brasil.
Universidade do Vale do Itajaí. Programa de Mestrado Profissional em Saúde e Gestão do Trabalho. Itajaí, SC, Brasil.
Universidade do Vale do Itajaí. Programa de Mestrado Profissional em Saúde e Gestão do Trabalho. Itajaí, SC, Brasil.
Abstract in Portuguese
A pesquisa que deu origem a este artigo situa-se no contexto da categoria teorética ‘repúblicas inacabadas.’ Teve como objetivo analisar a percepção de professores(as) de uma unidade escolar de educação infantil de um município catarinense, sobre a produção de dignidade pelo trabalho e foi realizada no segundo semestre de 2018. A coleta de dados se deu por meio de três instrumentos: entrevistas individuais, grupos focais e diários de campo. Os dados indicaram a solidão na interface entre docência na educação infantil, neoliberalismo e dignidade pelo eco das vozes dos professores que anunciam a destituição de sua produção de dignidade pelo trabalho, o que afeta direta e negativamente sua condição de saúde. Apontam-se condições para o estabelecimento dessa condição desumanizante e propõem-se o reconhecimento e o estímulo ao trabalho coletivo como ferramentas de transformação.
Abstract
The research that originated the present article is related to the context of the theoretical category of ‘unfinished republics.’ It had the goal of analyzing the perception of the teachers of a pre-school education unit of a municipality in the state of Santa Catarina, Brazil, regarding the production of dignity through work, and was performed in the second semester of 2018. The data was collected using three instruments: individual interviews, focus groups and field journals. The data indicate the loneliness in the interface among teaching in pre-school education, neoliberalism and dignity through the echo of the voices of the teachers who announced the dismissal of their production of dignity through work, which affects directly and negatively their health condition. We indicate the conditions for the establishment of this dehumanizing situation and propose the recognition and stimulus to collective work as tools for transformation.
Share