Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66044
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record1
CITATION
1
Total citation
0
Recent citations
0.26
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
A ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE NOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM FISIOTERAPIA NO MUNICÍPIO DO RIO DE JANEIRO
La atención primaria de la salud en las carreras de licenciatura en fisioterapia en el municipio de Rio de Janeiro
Alternative title
Primary health care in the physiotherapy undergraduate courses in the municipality of Rio de JaneiroLa atención primaria de la salud en las carreras de licenciatura en fisioterapia en el municipio de Rio de Janeiro
Affilliation
Universidade Estácio de Sá. Centro de Ciências Biológicas e da Saúde. Nova Iguaçu, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O estudo investigou como os cursos de graduação em Fisioterapia contemplam o ensino da Atenção Primária à Saúde no contexto da expansão da Estratégia Saúde da Família, tomando como referência as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Fisioterapia. Foram analisados dez dos 14 cursos de Fisioterapia reconhecidos pelo Ministério da Educação e em funcionamento na cidade do Rio de Janeiro por ocasião da pesquisa. Entrevistamos os dez coordenadores e analisamos documentos relativos ao currículo e ensino. Os dados indicam que dois cursos estavam alinhados com as Diretrizes Curriculares por oferecerem atividades e/ou disciplinas e estágio supervisionado em Atenção Primária, com redistribuiçãoda carga horária do curso, atividades de práticas assistidas e de extensão. Sete cursos haviam implementado modificações curriculares parciais, sem no entanto incorporarem outras recomendações das Diretrizes Curriculares, especialmente a inclusão de disciplinas ou módulos de Atenção Primária à Saúde, não oferecendo oportunidades de formação em unidades de Saúde da Família. Um curso não havia implementado as Diretrizes. Os coordenadores mencionaram dificuldades para desenvolvimento curricular participativo. Concluímos que se verificam avanços significativos na incorporação da Atenção Primária à Saúde nos currículos estudados e discutimos alguns obstáculos na implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais.
Abstract
The study investigated how the Physiotherapy
undergraduate courses take into consideration the teaching
of Primary Health Care within the context of the expansion of the Family Health Strategy, taking as reference the
Brazilian National Syllabus Guidelines for Undergraduate
Courses in Physiotherapy. We analyzed 10 out of the 14
Physiotherapy courses accredited by the Brazilian Ministry
of Education that were being offered in the city of Rio
de Janeiro at the time of the research. We interviewed
the ten course coordinators and analyzed the documents
regarding the teaching and the syllabus. The collected data
indicate that two courses followed the Syllabus Guidelines
by offering activities and/or disciplines and supervised
internships in Primary Health Care, with a redistribution of the credit hours, and activities involving assisted
practices and extension. Seven courses had implemented
partial syllabus changes, but they did not incorporate
other recommendations of the Syllabus Guidelines, especially the inclusion of Primary Health Care disciplines
or modules, and did not offer training opportunities in
Family Health units. One course had not implemented
the Guidelines. The coordinators mentioned difficulties
in developing a participatory syllabus. We concluded that
we observed a significant progress in the incorporation
of Primary Health Care in the analyzed syllabuses, and
we discuss some of the obstacles in the implementation
of the National Syllabus Guidelines.
Share