Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67465
A ATIVIDADE HUMANA, SIMULTANEAMENTE INTELECTUAL E VITAL: ESCLARECIMENTOS COMPLEMENTARES DE PIERRE PASTRÉ E YVES SCHWARTZ
Entrevista
Competência
Saber-fazer
Meio de trabalho
Formação alternada
Durrive, Louis | Date Issued:
2011
Alternative title
Human activity, both intellectual and vital: complementary approaches of pierre pastré and yves schwartzAuthor
Affilliation
Faculdade de Ciências da Educação de Estrasburgo. Estrasburgo, França.
Abstract in Portuguese
Toda situação de trabalho se presta a uma dupla abordagem. É o local onde se realiza uma tarefa, pensada anteriormente e provocadora de uma intensa atividade intelectual pelo trabalhador. Mas é igualmente um momento único da vida, com suas arbitragens. Nesse caso, a tarefa não é mais vista como primeira, ela entra no 'debate de normas' que caracteriza a atividade do trabalhador sob o ângulo vital, aquele das escolhas que um ser humano não cessa de fazer. Entendemos que essas duas perspectivas correspondem, respectivamente, à de Pierre Pastré e à de Yves Schwartz. Elas se completam e enriquecem a análise: seu entrecruzamento confere, notadamente, um destaque inédito à questão das competências.
Abstract
There can be a dual approach to every work
situation. It is the place where a task is done, one
which has been planned previously and which leads
the worker to an intense intellectual activity. But it
is also a unique moment in life, with its arbitrations.
In this case, the task is no longer seen as the first. In
fact, it enters the realms of the debate of rules that
characterize the worker's activity from the critical
perspective, the one of the choices a human being
never ceases making. We believe these two perspectives correspond to Pierre Pastré and Yves Schwartz's
views, respectively. They complement and enrich the
analysis: the intersection between them gives rise,
notably, to an unprecedented emphasis on the issue
of skills.
Keywords in Portuguese
Experiência do trabalhoEntrevista
Competência
Saber-fazer
Meio de trabalho
Formação alternada
Share