Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67942
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
Metadata
Show full item record7
CITATIONS
7
Total citations
4
Recent citations
3.8
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
ESTUDOS COMPARADOS: SUA EPISTEMOLOGIA E SUA HISTORICIDADE
Ciavatta, Maria | Date Issued:
2009
Alternative title
Compared studies: epistemology and historicityAuthor
Affilliation
Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil / Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A comparação parte da analogia que é o processo de perceber as diferenças e semelhanças na relação com o outro, pessoas e objetos. A questão do outro e do reconhecimento da alteridade é a base do conhecimento da identidade de si mesmo e da distinção em relação aos demais seres. Assim como as ciências têm uma gênese e um desenvolvimento ao longo da história da humanidade, as questões epistemológicas também possuem uma historicidade. Ao refletir sobre a verdade dos estudos comparados, sobre sua epistemologia, vemos que eles se fazem compreensíveis e convincentes na medida em que a sociologia, a história, a antropologia, a política, a educação etc. são remetidas à história de sua elaboração. Nelas estão presentes os sujeitos sociais que as produziram e as ideologias que permearam suas ideias sobre a verdade científica. Neste texto, após algumas questões preliminares que o tratamento do tema requer, a saber, conhecimento e verdade, história e historicidade e o sentido da comparação, apresento alguns autores de referência que se ocuparam do tema e, a seguir, alguns estudos comparativos que desenvolvi em elaborações anteriores sobre a questão.
Abstract
The comparison is based on the analogy
that is the process of perceiving the differences and
similarities in the relationship with the other, people
and objects.The issue aboutthe other and the recognition
of alterity is the basis of the knowledge of the very own
identity and of the distinction in regards to the other
beings. Just assciences have a genesis and a development
along the mankind history, the epistemological issues
also bear a historicity. When reflecting about the truth
of compared studies, about their epistemology, we see
they are understandable and convincing asthe sociology,
the history, the anthropology, the politics, the education
etc.referto the history of their creation.There in the social
subjects who produced them are present, as well as the
ideologies that pervaded their ideas regarding the
scientific truth. In this text, after some preliminary
questions required by the handling of the issue, which
are, knowledge and truth, history and historicity and
the meaning of comparison, I present some reference
authors who dealt with thistheme and, asfollows,some
comparative studies I developed in previous creations
regarding the matter.
Share