Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68025
O PENSAMENTO EDUCACIONAL EM MARX E GRAMSCI E A CONCEPÇÃO DE POLITECNIA
Ferretti, Celso João | Date Issued:
2009
Alternative title
The educational thinking in Marx and Gramsci and the polytechnic conceptionAuthor
Affilliation
Universidade de Sorocaba. Sorocaba, SP, Brasil / Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
É desejável e necessário compreender historicamente a origem da concepção de politecnia associada à formação integrada, assim como da própria formação integrada, dois termos cuja polissemia pode conduzir a interpretações diversas e mesmo antagônicas. Tanto a concepção de politecnia quanto de formação integral aparecem na literatura ligadas à formação escolar, ainda que não se refiram exclusivamente a ela. O objetivo deste texto é duplo. Pretende, de um lado, situar ambas as concepções no universo teórico do materialismo histórico, ressalvando que, por não serem exclusivas deste universo, comparecem em outros, com diferentes significados. De outro lado, intenciona examinar, com algum detalhe, de que forma dois autores-chave - Marx e Gramsci - elaboram suas visões sobre as relações entre a educação e o trabalho mediadas pela concepção da politecnia e da formação integral e, de forma bastante breve, quais as aproximações e distanciamentos entre eles, relativamente a tal questão.
Abstract
It is desirable and necessary to historically
understand the origin of the polytechnic conception
associated to the integrated education, as well as the
very own integrated education,two terms whose polysemy
may lead to different and even opposing interpretations. Both the polytechnic and the integral education
conceptions can be found in literature connected to
the school education, even if not exclusively referring
to it. The purpose of this paper is twofold. On the one
hand, it is intended to place both conceptions within
the theoretical universe of the historical materialism,
being pointed out that, as they are not exclusive from
this universe, they can be found in other universes,
with different meanings. On the other hand, it is
intended to examine, in details, how two key authors
– Marx and Gramsci – develop their views regarding
the relationships between education and work mediated
by the polytechnic conception and the integral education,
and, in a very summarized manner, which are the similarities and differences between then, in regards to
this issue.
Share