Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68529
TECNOLOGIA E DESAFIOS DA EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA
Silva, Roberta Maria Lobo da | Date Issued:
2008
Alternative title
Technology and challenges of contemporary brazilian educationAuthor
Affilliation
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Nova Iguaçu, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo busca apresentar uma discussão conceitual sobre tecnologia, tendo como horizonte um projeto de educação centrado na liberdade humana. É um resultado parcial da linha de pesquisa Educação, Cultura e Tecnologia/Grupo de Pesquisa Teoria Crítica e Educação, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro/Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (UFRRJ/CNPq), que tem como objetivo desenvolver projetos de pesquisa sobre a relação existente entre educação, cultura e tecnologia a fim de discutir as mudanças do estatuto epistemológico da educação nos séculos XX e XXI. A referência teórica está centrada no pensamento de Herbert Marcuse, em especial em seus conceitos de racionalidade crítica e racionalidade tecnológica. À luz destes conceitos, apresentaremos os desafios da educação contemporânea brasileira diante de uma realidade de imensos territórios segregados espacial e socialmente, bem como do apelo de uma sociedade do espetáculo embrutecedora dos sentidos e intensificadora do fetiche da mercadoria. Partindo deste contexto, apresentaremos as possibilidades da educação preparar os jovens para a participação ativa no mundo da cultura através da exploração da imaginação histórica e estética, tendo como referência a produção audiovisual.
Abstract
This article presents a conceptual
discussion on technology, as it relates to an educational project centered on liberty. It is a partial
result of the Line of Research on Education, Culture
and Technology/Critical Theory and Education
Research Group, at the Federal Rural University of
Rio de Janeiro/National Council for Scientific and
Technological Development (UFRRJ/CNPq). The
objective of this research group is to develop research
projects on the relationship between education,
culture and technology, with a view to discussing the
changes in the epistemological status of education in
the 20th and 21st centuries. The theoretical reference
centers on the work of Herbert Marcuse, particularly
his concepts of critical rationality and technological
rationality. In the light of these concepts, we will
present the challenges of Brazilian contemporary
education, faced with a reality of immense territories
that are spatially and socially segregated, and of the
appeal of a society of spectacle that desensitizes the
person and intensifies the commercial object as fetish.
In this context we will present the possibilities of
education to prepare young people for an active
participation in the world of culture through the
exploration of historical and aesthetic imagination,
with a reference in audiovisual production.
Share