Advisor | Pronko, Marcela Alejandra | |
Author | Macedo, Tarciane de Ornelas Pereira | |
Access date | 2025-03-17T18:56:07Z | |
Available date | 2025-03-17T18:56:07Z | |
Document date | 2024 | |
Citation | MACEDO, Tarciane de Ornelas Pereira. Formação e profissionalização das doulas: caminhos de contrastes e contradições. 2024. 170 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional em Saúde) - Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Rio de Janeiro, RJ, 2024. | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69058 | |
Abstract in Portuguese | Doulas são trabalhadoras do cuidado que oferecem suporte emocional, físico e informativo a pessoas no ciclo gravídico-puerperal. Esta dissertação investiga a formação das doulas no Brasil, analisando sua inserção no Sistema Único de Saúde (SUS), os desafios da regulamentação e as lacunas na capacitação dessas profissionais. O estudo se direcionou para um exame mais amplo da trajetória histórica da doulagem, do movimento de humanização do parto e dos modelos formativos disponíveis. Para tanto, a pesquisa utilizou revisão bibliográfica, análise documental e estudo comparativo de cursos de formação de doulas, identificando a necessidade de um currículo que integre aspectos técnicos, éticos e culturais. Como alternativa para fortalecer a formação profissional e garantir maior reconhecimento das doulas como trabalhadoras essenciais, propõe-se um processo de acreditação de cursos. O estudo também discute a mercantilização da formação e os impactos da ausência de regulamentação formal na profissão. O trabalho destaca a emergência da doulagem como uma prática fundamental na assistência obstétrica humanizada e propõe caminhos para sua consolidação no cenário de saúde pública brasileira, promovendo um modelo de assistência mais equitativo, inclusivo e respeitoso aos direitos das gestantes. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | EPSJV | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Doula | en_US |
Subject in Portuguese | Formação Profissional | en_US |
Subject in Portuguese | Acreditação de Cursos | en_US |
Subject in Portuguese | SUS | en_US |
Title | Formação e profissionalização das doulas: caminhos de contrastes e contradições | en_US |
Type | Dissertation | en_US |
Defense date | 2024-12-13 | |
Departament | Coordenação de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde | en_US |
Defense Institution | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio | en_US |
Degree level | Mestrado Profissional | en_US |
Place of Defense | Rio de Janeiro, RJ | en_US |
Program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde | en_US |
Abstract | Doulas are care workers who offer emotional, physical and informational support to people during the pregnancy-puerperal cycle. This dissertation investigates the doula training in Brazil, analyzing their inclusion in the Unified Health System (SUS), the challenges related to regulation and the training gaps of these professionals. The study aimed a broader review of the historical trajectory of the doula’s work, the movement to humanize childbirth and the available training models. To achieve this, the research used a bibliographic review, document analysis and comparative study of doula training courses, identifying the need for a curriculum that integrates technical, ethical and cultural aspects. As an alternative to strengthening professional training and ensuring greater recognition of doulas as essential workers, a course accreditation process is proposed. The study also discusses the commodification of training and the impacts of the lack of formal regulation on doula’s profession. The work emphasizes the emergence of doulaing as a fundamental practice in humanized obstetric care and proposes pathways for its consolidation in the Brazilian public health system, promoting a more equitable, inclusive and respectful model of care for pregnant people. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Subject | Doula | en_US |
Subject | Professional Training | en_US |
Subject | Course Accreditation | en_US |
Subject | SUS | en_US |
Subject in Spanish | Doula | en_US |
Subject in Spanish | Formación Profesional | en_US |
Subject in Spanish | Acreditación de Cursos | en_US |
Subject in Spanish | SUS | en_US |
Member of the board | Pronko, Marcela Alejandra | |
Member of the board | Silva, Letícia Batista da | |
Member of the board | Silva, Fernanda Loureiro | |
DeCS | Educação Profissionalizante | en_US |
DeCS | Pessoal de Saúde | en_US |
DeCS | Doulas | en_US |
DeCS | Capacitação Profissional | en_US |