Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69561
INICIAÇÃO À EDUCAÇÃO POLITÉCNICA EM SAÚDE: UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO DE TÉCNICOS EM SAÚDE
Alternative title
Initiation to polytechnic education in health: a proposal to qualify health techniciansAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, da Fundação Oswaldo Cruz (EPSJV/ Fiocruz), tem a politecnia como eixo da sua formação técnica, incorporando também como premissas a pesquisa como princípio educativo e a educação da sensibilidade, dos sentidos e dos sentimentos. Estas premissas, articuladas à concepção de trabalho como princípio educativo, fundamentam um projeto político e pedagógico que luta contra um projeto historicamente hegemônico de formação de trabalhadores. O trabalho relata a experiência de construção do primeiro semestre de formação técnica dos alunos da EPSJV, comum a todas as habilitações técnicas, e que busca desenvolver um conhecimento crítico sobre o campo da saúde, com ênfase na área da saúde pública. Criado em 2002, o Módulo Básico, a primeira estratégia com esse objetivo, passou em 2006 por uma avaliação, transformando-se em Iniciação à Educação Politécnica em Saúde no ano seguinte. Este relato faz também algumas reflexões críticas sobre tal processo.
Abstract
The Joaquim Venâncio Polytechnic School
of Health, which belongs to the Oswaldo Cruz Foundation (EPSJV/Fiocruz), has polytechnics as an axis
for its technical formation, also incorporating research as an educational principle and education of
sensibility, of the senses, and of feelings as its basic
premises. These premises, articulated with the concept of work as an educational principle, are the base
for a political and pedagogic project that fights
against a historically hegemonic worker qualification
project. The article reports on the experience of elaborating a first semester of technical qualification for
EPSJV students, common in all technical accreditations, and that seeks to develop critical knowledge
about the field of health with emphasis on Public
Health. Created in 2002, the Basic Module, the first
strategy with this objective, was evaluated in 2006
and turned into the Initiation to Polytechnic Education in Health in the following year. This report also
reflected critically on such process.
Share