Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69647
QUAL CIDADANIA, QUAL DEMOCRACIA, QUAL EDUCAÇÃO?
Rodrigues, José | Date Issued:
2006
Alternative title
Which citizenship, which democracy, which education?Author
Affilliation
Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil / Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
O texto tem o fito de dialogar criticamente com o texto Revisitando o conceito de cidadania: notas para uma educação politécnica, de Adriana Gleisler, que procura "recolocar a questão do significado da cidadania hoje", na perspectiva de "identificar a que conceito de cidadania a noção de politecnia se filia". Nesse sentido, o presente texto, organizado em três momentos, pretende oferecer uma visão alternativa àquela posta pela autora. Na seção, Qual cidadania, em qual democracia, discutimos sumariamente os conceitos de cidadania e democracia, articulando-os aos respectivos contextos da chamada redemocratização e do governo Lula. Procuramos, com isso, revelar a opção política das forças que trabalharam pela 'transição democrática', atualizadas — de certa forma — no atual governo. Em Qual educação politécnica, retomamos o conceito de educação politécnica e, a partir dele, tentamos mostrar como a opção política de cariz aliancista acabou por arrefecer o ímpeto socialista, desarmando o discurso educacional crítico de sua mais importante base: a luta pela superação da sociedade de classes. Finalmente, em As duas faces de uma miragem, procuramos (re)apresentar de forma sintética a relação de subordinação política tanto no aspecto mais geral, quanto no aspecto do debate educacional.
Abstract
The text has the intent of dialoguing
critically with the text Revising the concept of
citizenship: notes for a polytechnic education,
of Adriana Gleisler, which seeks to “putting
forward again the question of the meaning of
citizenship”, in the perspective of “identifying to which concept of citizenship the notion
of polytechnic is affiliated”. In this sense, this
text, organized in three moments, intends to
offer an alternative view to the one posed by
the author. In the section, Which citizenship, in
which democracy, we briefly discuss the concepts of citizenship and democracy, articulating
them to the respective contexts of the so-called
redemocratization and the Lula government.
We seek, with this, to reveal the political option of the forces that work for the ‘democratic
transition’ updated – in a certain manner – in
the current government. In Which polytechnic
education, we retake the concept of polytechnic
education and, from it, we try to show how the
political option of the alliancist countenance
ended up cooling the socialist impetus, disarming the critical educational speech of its most
important base: the fight for the overcoming
of the class society. Finally, in The two faces of
a mirage, we seek to present (once again) in a
synthetic manner, the relation of political subordination both in the more general aspect and
in the educational debate aspect.
Share