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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69649
TRABALHO, SOCIABILIDADE E INDIVIDUAÇÃO
Lessa, Sergio | Date Issued:
2006
Alternative title
Work, sociability and invidualizationAuthor
Affilliation
Universidade Federal de Alagoas. Maceió, AL, Brasil / Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
O ensaio argumenta que o fato de vivermos em uma sociedade que se reproduz enquanto uma 'imensa coleção de mercadorias' faz com que a mercadoria seja a relação social predominante entre os indivíduos. Como, entre as características decisivas da mercadoria, está o desprezo da utilidade dos produtos do trabalho na mesma propoprção do predomínio do lucro (o predomínio do valor de troca sobre o valor de uso), uma sociedade mercantil é aquela na qual a produção tem por objetivo não as necessidades humanas, mas o lucro. Com a crise estrutural do capital que se instaura a partir dos anos 70 (Mészáros), a manutenção de uma sociedade que se reproduz pela mediação da reprodução da mercadoria impõe aos seres humanos uma vida crescentemente alienada. Alienada em dois sentidos: as necessidades humanas comparecem de modo cada vez mais débil na produção social e, por outro lado, a produção perdulária e destrutiva torna-se a expressão predominante da desumanidade do capital. É neste conjunto de fatores que se baseiam as determinações fundamentais que articulam, hoje, o trabalho, a totalidade social (a sociabilidade) e a reprodução dos indivíduos (a individuação).
Abstract
The essay argues that the fact of us living in a society that reproduces while a ‘huge collection of merchandize’ forces the merchandize to
be predominant social relation between individuals. Since, among the decisive characteristics of
the merchandize, we have the contempt for the
usefulness of the products of labor (the supremacy of the Exchange value over the vale of use),
a Merchant society is that in which the production has as its purpose not the human needs, but
profit. With the structural crisis of capital which
is installed from the 1970’s, (Mészáros), the maintenance of a society which reproduces by the mediation of reproduction of merchandize imposes
to the human beings a life increasingly alienated.
Alienated in two senses: the human needs present
themselves in a manner that is weaker and weaker
in social production and, on the other hand, the
spendthrift and destructive production becomes
the predominant expression of the inhumanity of
capital. It is in this group of factors that the fundamental determinations that articulate, today, labor,
social wholeness (sociability) and reproduction of
individuals (individuality) is based.
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