Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69650
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
Metadata
Show full item record1
CITATION
1
Total citation
0
Recent citations
0.2
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
REVISITANDO O CONCEITO DE CIDADANIA: NOTAS PARA UMA EDUCAÇÃO POLITÉCNICA
Geisler, Adriana | Date Issued:
2006
Alternative title
Reviewing the citizenship concept: notes for a polytechnic educationAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Pontifícia Universidade Católica Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A contrapelo de um projeto de sociedade e de escola que vem negando cidadania efetiva a um amplo contingente de jovens e trabalhadores no Brasil, a concepção politécnica surge como parte de um projeto emancipador que se distancia da ideologia liberal e de seus reflexos no campo do trabalho e da educação. Ao recolocar a questão do significado da cidadania hoje, este texto tem como objetivo identificar a que conceito de cidadania a noção de politecnia se filia, considerando o campo das práticas educativas e suas interfaces com a atual configuração do mundo do trabalho.
Abstract
In opposition to a community and
school project which have been denying the effective citizenship to a great contingent of youth
and Brazilian workers, the polytechnic conception emerges as a part of an emancipating project
which is far from the liberal ideology and from
its reflexes on the education and work fields.
Retaking the issue of the citizenship meaning
nowadays, this text aims to identify to which
citizenship concept the polytechnic conception
belongs, considering the educational practices
field and its connection to the current aspect of
the world of work.
Share