Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69652
EDUCAÇÃO PERMANENTE: DIREITO DE CIDADANIA, RESPONSABILIDADE DO ESTADO
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal | Date Issued:
2006
Alternative title
Permanent Education: citizenship right, State responsibilityAffilliation
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Com o objetivo de manter interlocução com as formulações de Adriana Geisler, que analisam o significado da cidadania no Brasil hoje e propõem "identificar a que conceito de cidadania a noção de politecnia se filia", o texto procura contribuir para a contextualização do debate na realidade social brasileira, apresentando algumas reflexões sobre a forma assumida pelos direitos sociais e a condução das políticas governamentais no sentido de firmar sua universalidade no país. Neste percurso, discorre, em primeiro lugar, sobre o significado da educação permanente como direito social coletivo, e, em seguida, analisa, a partir das transformações na natureza e atuação do Estado nos anos 1990, as mudanças na configuração dos direitos sociais e das políticas públicas de educação e trabalho. Por fim, retoma-se a discussão da educação politécnica procurando dimensioná-la, bem como sua importância, nas condições atuais de escolarização da população brasileira.
Abstract
Aiming to maintain a dialogue with
the conception of Adriana Geisler, which analyze the meaning of citizenship in Brazil today
and propose “ identifying to which concept
of citizenship the notion of polytechnic is affiliated” the text tries to contribute with the
composition of Brazilian social reality structure,
showing some reflections as assumed by social
rights and the process of governmental policies
to establish its totalities in the country. In this
sense, the text considers, at first, the meaning
of permanent education as a collective social
right, and in continuation, since alteration on
the nature and performance of the State in the
1990’s, it analyzes the changes on the aspects
of social rights and public policies of education
and work. Finally, it recovers the discussion on
polytechnic education trying to measure it, as
well as its importance, on current conditions of
the education fo Brazilian population.
Share