Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69656
O CENTRO DE MEMÓRIA E MUSEU HISTÓRICO DA FACULDADE DE MEDICINA DE RIBEIRÃO PRETO: CONTRIBUIÇÕES PARA A HISTÓRIA E A EDUCAÇÃO MÉDICA
Leite, Roberta Vasconcelos | Date Issued:
2020
Alternative title
The Center for Memory and Historical Museum at the Ribeirão Preto Medical School: contributions to history and medical educationAuthor
Affilliation
Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Faculdade de Medicina. Diamantina, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
Problematizando o lugar da história e da memória na educação médica, apresentamos a trajetória de constituição e o acervo do Centro de Memória e Museu Histórico da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Reunindo objetos tridimensionais, fotografias, fitas cassete e coleções resultantes de doações, o centro pretende viabilizar pesquisas históricas e promover formação cultural dos estudantes, particularmente de medicina. A iniciativa afirma o potencial das humanidades para desenvolver espírito crítico e preserva rico acervo que testemunha criatividade dos pioneiros da pesquisa básica em medicina no Brasil. Concluímos que a experiência em curso na instituição carrega o potencial de contribuir para a história e a educação médica ao vincular-se à visão ampla de ciência e universidade.
Abstract
This investigation of the role played by history and memory in medical education involves the establishment of the Center for Memory and Historical Museum at the Ribeirão Preto Medical School. By bringing together three-dimensional objects, photographs, cassette tapes, and collections of donated objects, the Center facilitates historical research and promotes the cultural formation of students, particularly in the area of medicine. This initiative affirms the function of the humanities in developing a critical spirit, and preserves a rich collection that bears witness to the creativity of Brazil’s pioneers in medical research. We conclude that this institution has the potential to contribute to history and medical education through its connection to a broad vision of science and university.
Share