Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69682
POLÍTICAS PÚBLICAS EM TRABALHO, EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA: UMA HISTÓRIA EM MOVIMENTO
Ribeiro, Marlene | Date Issued:
2006
Alternative title
Public Policies at work, education and technology: a history in courseAuthor
Affilliation
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Porto Alegre, RS, Brasil.
Abstract in Portuguese
Políticas públicas em trabalho, educação e tecnologia têm sido objeto de intensos confrontos entre forças sociais antagônicas. Este é o tema deste artigo, que visa a levantar questões para um debate sobre algumas das políticas públicas na área da educação profissional e tecnológica. Com este propósito, resgata-se a discussão sobre a relação trabalho-educação — que, no início da década de 1980, justificou a criação do grupo de trabalho intitulado "Trabalho e educação", na Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped) — para, a partir daí, acumular elementos que permitam avaliar os avanços e retrocessos das atuais políticas públicas para a educação profissional e tecnológica. O artigo fundamenta-se no acompanhamento e participação no debate sobre trabalho-educação na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB) e em pesquisas sobre o tema.
Abstract
Public policies at work, education and
technology have been object of active confrontation between antagonistic social forces. This is
the theme of this article that aims to initiate a debate about some public policies on professional
and technical education field. In this sense, we
recover the discussion on work-education relationship – which at the beginning of the 1980’s
justified the creation of the work team called
“Work and Education”, at the National Association of Post Graduation and Research (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em
Educação - Anped) – to gather elements which
enable the assessment of advances and retrocession of current public policies related to professional and technical education. The article is
base don the follow-up and participation in the
debate on work-education of the Guidance Law
and Basis of National Education (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB) and on
researches about this theme.
Share