Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69738
É POSSÍVEL UMA PEDAGOGIA DAS COMPETÊNCIAS CONTRA-HEGEMÔNICA? RELAÇÕES ENTRE PEDAGOGIA DAS COMPETÊNCIAS, CONSTRUTIVISMO E NEOPRAGMATISMO
Ramos, Marise Nogueira | Date Issued:
2003
Alternative title
Is a pedagogy of counter-hegemonic competencies possible? The relationship between pedagogy of competencies, constructivism and neo-pragmatismAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Resgatando a discussão sobre a origem das competências na pedagogia e sua possível ressignificação ao subordiná-la ao conceito de qualificação como relação social, questiona-se, aqui, a possibilidade de essa noção orientar a construção de uma pedagogia contra-hegemônica. Tal questionamento é realizado analisando-se possíveis relações entre a pedagogia das competências, o (neo) pragmatismo e o chamado construtivismo radical, que podem estar fundando uma epistemologia pós-moderna, coerente com algumas tendências contemporâneas da Filosofia da Educação, com implicações sobre as teorias pedagógicas. Demonstrando que essas tendências negam a objetividade do conhecimento, admitindo-se o relativismo e o subjetivismo, conclui-se que a construção de uma pedagogia contra-hegemônica deve superar os princípios que dão significado à noção de competência e resgatar o trabalho como princípio educativo sob a perspectiva histórico-crítica das relações sociais.
Abstract
Returning to the debate on the origins of
competencies in pedagogy and to the possibility of
giving it a new meaning by subordinating it to the
concept of qualification as social relation, this paper investigates the possibility of this notion becoming the basis for the construction of a counterhegemonic pedagogy. This investigation is carried
out through an analysis of the possible relations
between the pedagogy of competencies, the neopragmatism and the so-called radical constructivism, all of which may be generating a post-modern epistemology, coherent with some contemporary trends in the Philosophy of Education and
with implications for pedagogical theories. By
demonstrating that these trends deny the objectivity of knowledge, thus admitting relativism
and subjectivism, we conclude that the construction of a counter-hegemonic pedagogy must go beyond the principles that give a meaning to the notion of competency and turn to the notion of work
as an educational principle under the historicalcritical perspective of social relations.
Share